Myrkgrav

MYRKGRAV = MORMANTUL INTUNECAT.

Legende stravechi, aurora boreala, fiordurile… toate acestea-mi trezesc fascinatia pentru taramurile nordice, datatoare de muzicieni excelenti si muzica superba. Lars Jensen cu-al lui MYRKGRAV nu face decat sa-mi hraneasca aceasta stare…

I. Salutare Lars! De mult n-am mai ascultat un debut atat de bun… sa nu mai zic ca nu m-as fi gandit niciodata ca muzica iesita dintr-un mormant intunecat poate suna atat de bine!

Multumesc. Ma bucur sa aflu ca albumul este savurat de oameni de pretutindeni, cu atat mai mult cu cat conceptul este oarecum marginit, putand fi o experienta anevoioasa pentru cei ce nu cunosc limba norvegiana si care stiu putine despre Norvegia.

II. A trecut mai mult de o luna de la lansarea albumului. Care este feedback-ul primit pana acum ?

Feedback-ul a fost neasteptat de bun! N-am crezut ca MYRKGRAV se va bucura de atata interes si apreciere in atatea locuri din lume. Odata spus acest lucru, pot sa mai adaug doar faptul ca daca albumul ar fi primit doar feedback si recenzii negative, ecoul in plan personal n-ar fi fost foarte puternic pentru ca sunt foarte multumit de ceea ce am realizat. Atata timp cat ma bucur de ceea ce fac si am convingerea ca trebuie sa continui, reactiile din afara se pot constitui doar intr-un bonus, daca sunt pozitive.

III. „Trollskau, Skromt og Kolabrenning” … imi pare un salut adus trecutului, stramosilor, poate si Norse Black Metal-ului autentic… spune-mi te rog cate ceva despre conceptul ce anima acest proiect si despre schimbarile esentiale din muzica ta de la crearea demo-ului „Fra Fjellheimen Kaller…” incoace. Mai multa chitara rece, efecte corale, piese instrumentale, o versiune prelucrata a piesei „Tjernet” …

Exceptand partea cu Norse Black Metal-ul sunt de acord cu tine, hehe. Intreg conceptul liric poarta asupra povestilor de zi cu zi, legende si alte ziceri din regiunea norvegiana Ringerike, cele mai multe avand o vechime de aproximativ 100 – 200 de ani. In alegerea temelor lirice concura mai multe motive, dar esential este acela ca legendele de care ma folosesc in scrierea versurilor le sunt necunoscute celor mai multi, exceptie facand poate putinii posesori ai cartilor vechi si prafuite in care au fost publicate initial. Gandul de a le da (legendelor) locul de onoare de care nu s-au bucurat niciodata, este unul foarte important pentru mine, este minimul de gratitudine pe care il pot aduce. Pe de alta parte, vreau ca proiectul meu sa aiba originalitate si identitate, iar incorporarea franturilor de istorie locala in muzica pe care o creez nu face decat sa dea viata acestei dorinte. Unde sa mai pun faptul ca lumea nu mai este interesata probabil de inca o trupa care sa cante despre diavoli, moarte si ritualuri oculte. Cel putin asa vad eu lucrurile. Schimbarile survenite in muzica mea… de unde sa incep, hehe… In primul rand, cred ca am gasit sunetul care exprima cel mai bine MYRKGRAV-ul de acum, desi sunt convins ca e vorba doar de o alta treapta in existenta sa, iar abordarea va evolua si de acum incolo. Daca asculti demo-ul, o sa vezi ca intreg sound-ul este construit diferit. Ceea ce am facut in esenta in rastimp a fost sa aleg acela dintre stilurile cantate pe demo, care sa merite a fi pastrat si dezvoltat in capitolele urmatoare. „Tjernet” a fost prima prima piesa pe care am scris-o pentru acest proiect, iar „Olav Tryggvason” a fost cea care a captat mai intai atentia ascultatorilor si m-am gandit ca mixarea acestor doua stiluri alaturi de o serie de alte elemente va genera o abordare inspirata. A fost foarte important pentru mine sa incorporez instrumente aditionale chitarilor pentru modularea sound-ului, asemenea corzilor diverse si coarnelor. Incet incet albumul a inceput sa prinda contur, iar acum nici nu mai pot delimita clar momentele in care au fost gata pre-productiile ori am finalizat albumul. Tot ce stiu este ca intr-o buna zi munca a fost desavarsita.

IV. Tehnica vocala este foarte complexa si excelent realizata. Cum au mers lucrurile in acest registru… conceperea liniilor vocale, alegerea lui Sindre Nedland, inregistrarile…

Initial, intentia a fost de a face eu toate partile vocale, dat fiind faptul ca ele reprezinta un element esential in sound-ul unei trupe. Pe masura ce timpul a adunat cateva experiente tip incercare – eroare in executarea pasajelor de voce normala, am fost nevoit sa accept faptul ca nu sunt indeajuns de priceput in a le canta cum sunt in a le concepe. Acela a fost momentul in care, cu greu, am inteles ca trebuie sa angajez pe cineva care sa se ocupe de partea cea mai personala a albumului. Sindre si-a facut aparitia, si inca de la primele mostre vocale date pentru piesa „De To Spellemenn”, am fost vrajit si toate temerile mele legate de modul in care sunetul ar fi avut de suferit prin implicarea altcuiva, depersonalizandu-l, s-au disipat. Mai apoi, am inregistrat doar reperele vocale, astfel ca Sindre sa inteleaga si sa pastreze ritmul si aranjamentele bazale ale fiecarei piese in parte, ramanand ca el sa realizeze partile harmonice si de voce secundara pe care le considera adecvate. Astfel, toate fragmentele corale pe care le puteti auzi pe „Om Å Danse Bekhette” si „De To Spellemenn” sunt constuctele lui muzicale pentru proiectul MYRKGRAV. Dat fiind faptul ca locuim la o distanta considerabila unul de celalalt, Sindre a facut inregistrarea partilor vocale in studio-ul unui prieten de-al lui si mi-a trimis fisierele, urmand ca eu sa fac mixarea lor cu restul elementelor. Cu toate ca inregistrarea pe care au facut-o a fost una reusita, microfonul folosit n-a permis captarea acurata a vocii lui, lucru care a dus la sunete S deranjante. Daca asculti partea scurta pe care o canta in piesa „Tre Skygger tel Kolabrennern Kom” vei intelege despre ce vorbesc, hehe.

V. Mi-a placut mult muzica ta, dar as fi vrut sa pot intelege versurile in versiunea lor originala. Stiu ca ai ales sa le scrii intr-un dialect anume… de ce? Ma-ntreb, daca cineva ar decide sa invete norvegiana, ar trebui sa aleaga dialectul Bokmål pentru a-ti intelege versurile?

Stii cum pronuntia multor vocalisti suna fortat si artificial? O explicatie ar putea fi aceea ca sunt fie constransi de restul trupei, fie se forteaza ei insisi sa pronunte foarte corect. Daca ar fi sa respect cu strictete regulile gramaticale atunci cand cant pentru MYRKGRAV, sunetul ar fi un cu totul altul, in sens negativ bineinteles. Incerc sa fiu cat mai onest in muzica pe care o creez, deopotriva in ceea ce priveste sunetul si tematica, iar faptul ca scriu si cant in dialectul meu nativ face ca sound-ul sa castige in naturalete. Altfel, sunt un adevarat dictator cand este vorba de utilizarea corecta a gramaticii cand scriu in norvegiana in contexte ce nu au de-a face cu trupa, asa ca se anuleaza prezumtia ca scriu in dialect pentru ca nu manuiesc corect regulile gramaticale, hehe. In alta ordine de idei, cred ca versurile mele pot fi intelese indiferent de forma norvegiana pe care alegi s-o inveti, desi Nynorsk are la baza dialectele norvegiene, si este cea mai inspirata alegere pentru intelegerea cuvintelor. Oricum, in final nu cred ca are foarte mare importanta.

VI. Spune-mi cate ceva despre ceilalti colaboratori ai tai din acest proiect: Kenneth Mellum si Espen Hammer? Cum s-a intamplat sa-i alegi tocmai pe ei pentru MYRKGRAV? Cum iti suna idea de a implica membrii permanenti in trupa ta? Te intereseaza asta sau iti esti auto-suficient pentru existenta MYRKGRAV?

Sa o luam cu inceputul. Nu cred ca MYRKGRAV va fi vreodata o trupa propriu-zisa, pentru ca in vecinatatea mea numarul muzicienilor seriosi si devotati este… infim. Unde sa mai pun faptul ca sunt de-a dreptul obsedat de control si tind sa cred sunt putini aceia care ar rezista timp mai indelungat la stilul meu de lucru, haha. Oricum, mi-ar face placere sa angajez cativa colaboratori pentru a putea sustine niste concerte, insa dat fiind neajunsul mai sus amintit, ma tem ca acest lucru nu va fi niciodata posibil. Kenneth a fost primul colaborator pe care l-am angajat, imediat dupa ce am finalizat demo-ul „Fra Fjellheimen Kaller…” si am inceput sa lucrez la album. Cand materialul a fost gata si trebuia inceputa inregistrarea tobelor, lucrurile mi-au fost oarecum potrivnice. Nu intentionez sa spun mai mult despre aceasta, cert e ca rezultatul acelor inregistrari a fost un esec. Nu vroiam sa folosesc programmed drums pe acest album decat in cazul in care devenea o constrangere imperioasa, asa ca decizia de a-i spune lui Kenneth ca nu-i pot folosi fragmentele de drums pe aceasta inregistrare a fost una dificila. Ceea ce a urmat a fost ca a trebuit sa programez absolut totul, dar in final rezultatul a fost mult mai bun decat ma asteptam. Pe Espen Hammer l-am intrebat daca este interesat de inregistrarea pasajelor de bass cand am terminat pre-productia albumului. Motivul acestei alegeri a fost cat se poate de simplu: nu pot face nimic mai mult decat sa dublez chitarile atunci cand cant la bass. Intrucat vorbisem deja cu Espen si stiam ca este capabil sa faca acest lucru foarte bine, l-am intrebat daca este disponibil pentru inregistrari iar raspunsul lui a fost pozitiv. Din pacate o serie de intamplari neasteptate au facut ca el sa nu poata participa pe toate piesele. Asa ca daca te intrebai de ce bass-ul este mixat putin cam jos, acum ai raspunsul.

VII. Mixarea, programarea si inregistrarile au fost facute in propriul tau studio, Koia Studios si rezultatul final este unul de apreciat. Cum ai trait experienta de a controla si realiza intregul proces?

Asa cum ti-am mai zis, sunt de-a dreptul obsedat de control. Prin urmare, a fost natural sa iau asupra-mi si intregul proces tehnic aferent realizarii albumului. Mi-ar fi prins bine ceva mai multa experienta insa, pentru ca am avut parte de-o groaza de experiente incercare – eroare pe parcurs acestor ultime inregistrari. Oricum, am invatat mult si a fost in ansamblu o experienta semnificativa.

VIII. Coperta e frumoasa, poarta asupra reintoarcerii in trecut, la vechile credinte si la Natura… pentru o clipa mi-a parut ca toti cei prezenti in imaginea de pe coperta, rude de-ale tale, privesc Muntii ilustrati pe coperta demo-ului „Fra Fjellheimen Kaller…”. Este un loc din regiunea Ringerike? Ce ti-a hranit, prietene, alegerea acestei imagini?

Daca te referi la coperta „Trollskau”: Ferma din tablou nu este amplasata in Ringerike, ci in zona in care a copilarit mama mea, un loc numit Lommedalen. Initial pregatisem o cu totul alta coperta si eram aproape pe punctul de o da spre editare, cand am gasit acasa un tablou mare, o lucrare veche in ulei. Mi-a fost clar ca este imaginea perfecta de a fi ilustrata pe coperta. Tot atunci am gasit si o fotografie din 1912 a aceleeasi ferme (scoate CD-ul din carcasa si o vei vedea) si am decis sa-l sun pe cel care s-a ocupat de partea grafica si sa-i spun ca urmeaza sa schimbam totul. Deja inventariasem o multime de idei, asa ca banuiesc ca l-am stresat si pe el intrucatva, hehe. Nu ma caracterizeaza impulsivitatea, dar din moment ce am simtit ca „trebuie” sa folosesc aceasta pictura pe coperta, nu m-am impotrivit imboldului. Intregul album este un omagiu adus stramosilor mei, astfel ca utilizarea acestui tablou mi-a parut a se potrivi de minune. Daca e sa vorbim de coperta „Fjellheimen”: Muntii ilustrati pe coperta sunt dintr-o fotografie oarecare gasita pe internet, hehe. Prin urmare, nici ei nu sunt din Ringerike. Pentru ca titlul demo-ului este „Chemarea Muntilor…” imaginea aleasa mi-a parut pur si simplu in acord cu tematica.

IX. Logo-ul ales… aduce a padure si a vremuri de mult apuse, iar reprezentarea literei „M” m-a dus cu gandul la „blood eagle”… care este povestea acestui logo?

Cu toate ca la inceput semnificatia logo-ului imi era slab definita, ma bucur ca nu sunt singurul care o percepe acum in felul descris mai sus, exceptand asocierea cu Blood Eagle. Multi imi spun ca logo-ul arata la fel cum suna muzica, iar pentru mine este un mare compliment, dat fiind faptul ca logo-ul este menit sa creeze o ancora pentru muzica pe care trupa o canta. Cel putin asa vad eu lucrurile. Logo-ul mi-a fost facut pur si simplu de un tip, in urma cu cativa ani, fara ca el sa aiba habar de muzica MYRKGRAV. Banuiesc ca este vorba doar de noroc in cazul asta, hehe. Chiar daca l-am perceput ca fiind foarte potrivit pentru MYRKGRAV inca de la inceput, dupa lansarea demo-ului „Fjellheimen” am facut cateva mici ajustari, pentru ca era mult prea circular si „dragut”.

X. Revenind la Koia Studios, care iti apartine, sunt curios cum s-a nascut ideea infiintarii lui? Este el doar un instrument care-ti faciliteaza desavarsirea creatiei si executiei? Care sunt planurile tale in ceea ce priveste Koia Studios?

Se poate spune ca motivul de baza pentru deschiderea acestui mic studio este interesul pe care-l am pentru sound engineering. Bineinteles, nu e de neglijat nici avantajul pe care mi-l aduce in conceperea muzicii si realizarea aranjamentelor, intregul proces fiind mult mai usor gratie tehnologiei moderne. In urma cu doar o saptamana am comandat un nou monstru de computer, intrucat cel pe care-l am este depasit de ultimele aparitii in domeniu. Odata cu sosirea noului computer, voi avea parte si de rezultate superioare celor de pana acum. Pentru albumul „Trollskau”, a trebuit sa mixez tobele cu alte instrumente folosind diferite programe, ba chiar sa „inghet” anumite piese pentru a putea lucra la altele, tocmai pentru ca ma impiedica puterea scazuta a computerului sa mixez totul simultan. Din aceasta cauza intregul proces a durat mai mult si adesea devenea de-a dreptul deranjant, trebuind sa export in permanenta fisierele. Si stim cu totii ca-i o treaba foooarte plictisitoare, hehe. In ce priveste intentiile legate de studio, vreau sa le dau trupelor oportunitatea de a-si inregistra demo-urile la Koia Studios, atata timp cat accepta folosirea unor programmed drums. Cum nu sunt un inginer de sunet profesionist, nu le voi cere foarte mult pentru asta, ci o s-o fac mai mult din placere.

XI. Cele doua aparitii MYRKGRAV de pana acum au fost inregistrate, mixate si programare in intregime la Koia Studios, mai mult, in acelasi studiou s-au facut inregistrarile vocale pentru SWORN – demo-ul din 2005 si albumul 2007 – si QUADRIVIUM: demo-ul Origo si albumul Adversus 2006. Esti multumit de aceste realizari? Care au fost dificultatile majore cu care te-ai confruntat? Dar satisfactiile?

Majoritatea acestor proiecte au decurs destul de bine, exceptand faptul ca au fost o groaza de probleme la inregistrarea albumului „Trollskau”, cand am avut parte de caderi ale sistemului, pierderi de date si altele de felul asta. Imi cunosc foarte bine echipamentul si ceea ce trebuie sa fac pentru ca totul sa sune cum trebuie. Prin urmare pot sa zic ca am stabilit o serie de reguli de care incerc sa tin seama de fiecare data, pentru ca toata lumea sa fie multumita. Cum ar fi sa trebuiasca sa fac inregistrarile vocale pentru SWORN si sa le supracomprim inainte ca semnalul sa ajunga la computer, nimic n-ar mai putea fi schimbat apoi si rezultatul ar fi dezastruos. Ma-ndoiesc ca baietii de la SWORN ar aprecia asta, asa ca incerc sa ciupesc cat mai putin materialul brut, astfel incat sa il pot prelucra mai mult de-a lungul procesului pana cand totul ajunge sa sune perfect.

XII. Daca tot am adus vorba de trupele de mai sus, m-as bucura sa-mi dai cateva detalii legate de celelalte proiecte in care esti implicat. QUADRIVIUM… spune-mi povestea trupei, cum a aparut, ce te gratifica, cum traiesti experienta unui proiect cu „doua capete”, planuri …in plus, vreau sa-mi spui cateva cuvinte despre EP-ul „Origo”…

QUADRIVIUM a fost infiintat de Nordvang impreuna cu mine, pentru ca am vrut sa deschidem supapa pentru externalizarea unui stil muzical pe care nu-l puteam folosi in nici unul dintre celelalte proiecte in care suntem implicati. Amandoi apreciem mult albumul de inceput ARCTURUS si am hotarat sa inregistram un demo in acelasi stil cu „Aspera Hiems Symfonia”. Nordvang compune intreaga muzica, in timp ce eu ma ocup de partile vocale si de asemenea am angajat un basist, pe Decepticon. Cand Nordvang a inceput sa scrie piesele, iar trei dintre ele menite sa apara pe demo au fost finalizate, pur si simplu nu s-a mai putut opri, a avut un puseu inspirational. Asa s-a intamplat sa adunam suficient material pentru a scoate un intreg album. Mai mult, ne-am propus sa facem un album conceptual, care sa poarte asupra luptei dintre bine si rau si sa caute raspunsul la intrebarea care dintre cele doua forte este mai puternica in a amagi omenirea ca reprezinta calea optima pentru existenta-i. Cu toate ca am inregistrat intreg materialul cu gandul de-a face un singur album, in final am hotarat sa-l impartim in doua inregistrari, mai precis EP-ul Origo si albumul Adversus. Origo a fost punctul nostru de plecare si din acest motiv, totul a trebuit sa fie auto-finantat, incepand cu inregistrarea, mixarea si masterizarea pana la printare. Dat fiind faptul ca nu ne-am implicat prea mult in actiuni promotionale, numarul de exemplare vandute este redus, hehe. Mai mult, nu am semnat inca un contract, asa ca suntem in cautarea unui label care sa ne lanseze albumul Adversus. In ceea ce priveste planurile, deopotriva eu si Nordvang suntem foarte ocupati, asa ca nu ne-am preocupat prea mult de acest aspect. Stiu ca a compus o noua piesa si crede-ma, daca intreg noul material va suna in aceeasi maniera, vom avea de-a face cu un nou album de exceptie.

XIII. Spune-mi cate ceva si despre SWORN. Albumul este aproape gata din cate stiu, mai trebuie inregistrate partile vocale si facuta mixarea…ce-ti aduce aceasta colaborare? Ce-mi poti spune despre noul album, conceptul care sta la baza lui, piese, concerte?

Ai dreptate in ceea ce priveste faptul ca doar cateva fragmente vocale au mai ramas sa fie inregistrate, urmand mixarea. Cred ca va trebui sa ma mobilizez odata si sa incep inregistrarea vocii pentru ultimele doua piese cat mai curand. Nu luasem nici o hotarare legat de reintrarea mea in SWORN ca membru permanent, intrucat am plecat imediat dupa terminarea demo-ului, cand deja se cristalizasera ca trupa. Stiam ca urmeaza sa intre in studio in decursul toamnei pentru inregistrarea albumului de debut si, atunci cand Christoffer m-a contactat zicandu-mi ca au fost nevoiti sa-si concedieze vocalistul pentru ca era neexperimentat, am stiut ce avea sa urmeze, hehe. M-a intrebat daca vreau sa devin membru permanent al trupei si raspunsul meu a fost bineinteles: da. Este ceva al naibii de captivant si interesant in muzica pe care-o scrie, in plus pot sa fiu mai „metal” prin modul in care imi folosesc vocea in SWORN. Intr-un fel umple un gol din mine ca artist, daca pot spune asa. In ceea ce priveste albumul, nu sunt cea mai potrivita persoana care sa-ti raspunda, nu am nici o implicare in afara executiei partilor vocale. Ceea ce pot insa sa-ti spun este faptul ca albumul va contine sase piese, saturate de un superb Melodic Extreme Metal! Toate piesele de pe demo au fost reinregistrate si in parte rescrise, iar acum suna mult mai bine, plus ca piesele noi arata evolutia trupei din punct de vedere compozitional. Cred ca piese precum „Vivid Visions”, „Allevation” si „I Am Ravenous” vor cuceri cativa noi admiratori in intreaga lume. In ceea ce priveste concertele, nu cred ca vor fi foarte multe de vreme ce locuiesc la opt ore distanta de restul trupei. Asta aduce cu sine imposibilitatea de a participa la repetitii alaturi de ei, fapt care se repercuta evident asupra performantelor live, a sansei de reusita a concertelor.

XIV. Creezi Folkloric Metal pentru MYRKGRAV si-ti impletesti experienta muzicala cu Avantgarde Symphonic Metal-ul din QUADRIVIUM si Melodic Metal-ul lui SWORN. Sa fie asta ecuatia ta pentru implinirea in dimensiunea muzicii?

Este un fel de a spune intradevar. Cred ca toate aceste proiecte distincte imi dau exact ceea ce imi trebuie pentru a ma simti implinit ca artist. Pe de alta parte, este nevoie de mult timp pentru a te implica in trei trupe complet diferite ca abordare si, sincer, nu-mi dau seama cat o sa reusesc s-o tin asa.

XV. Povesteste-mi despre plimbarile tale prin Krokskogen … ce te bucura in mod special? Preferi sa ratacesti prin padure singur?

Imi place sa ratacesc astfel doar de dragul plimbarii in sine si cel mai adesea imi iau aparatul foto cu mine. Imi place sa fac astfel de drumetii de unul singur, da. Imi pastrez propriul ritm si regasesc tacerea de care nu m-as putea bucura daca as lua cu mine vreun prieten galagios care sa urle: „Oau, un lac imprejmuit de ceata! Meeetal!”

XVI. Te simti mai atras si inspirat de mediul natural salbatic sau preferi prezenta elementelor facute de om – arhitectura veche ori moderna – pentru a atinge o stare de relaxare si contemplatie?

Un pic din fiecare poate?;) De exemplu, locuiesc intr-o casa veche de lemn, asemenea unei cabane, inconjurata cat vezi cu ochii de paduri. Am doua posturi TV la dispozitie, fara internet ori telefon. Ceea ce nu-mi lipseste insa este aparatura din studio, masina si cateva alte obiecte moderne elementare care sa-mi inlesneasca libertatea, hehe. Poti spune ca incerc sa urmez cale de mijloc aurita. Dar, fara electricitate as fi napastuit, hehe.

XVII. Stiu ca-ti place sa scrii versurile pentru MYRKGRAV plecand de la vechi povesti ale locului, cunoscute doar de cei de acolo… fa-mi te rog pe plac si dezvaluie-mi o asemenea legenda… una care te inspira-n viata de zi cu zi…

Sa vedem. Imi place mult de tot povestea despre Finnkjerringa, care nu este foarte veche dar e plina de umor negru. Suna cam asa: Anne era o nesuferita. De abia ce-a nascut un baiat, ca si-a si parasit cascioara din Kroksogen plecand catre biserica din Hole pentru a-si boteza copilul. Fiind toiul iernii, si-a pus ograsla in spate intr-un sac de piele si a pornit-o pe schiuri pe o panta abrupta de-a binelea, numita Mannaskaret. Cand intr-un final a reusit sa ajunga la biserica, preotul a vazut ca micutul nu are cap (!). Anne l-a privit apatica si spuse: „Ah, daca a avut un cap cand am plecat de acasa, stiu unde poate fi gasit.” Pesemne copilul fusese decapitat in timp ce ea schia, lovindu-l de vreo ramura ori de vreun perete de stanca de pe acea panta periculoasa. Ceva mai tarziu, sotul ei s-a imbolnavit. Legenda nu spune ce anume s-a intamplat cu el, doar faptul ca era pe patul de moarte. De-odata, pe gardul ce-mprejmuia cascioara s-au asezat trei corbi. Cand Anne i-a vazut, s-a aruncat asupra sotului ei si l-a sugrumat cu sange rece, spunand ca a facut asta pentru ca pasarile erau ingeri trimisii lui dumnezeu pentru a-i canta lui Samuel ultimul cant. E de prisos sa va spun ca Anne nu era intocmai sanatoasa, hehe.

XVIII. De ce ai ales sa folosesti vocea prietenei tale pe „Trollskau, Skromt og Kolabrenning”? Ai facut-o doar pentru a o multumi sau pentru ca ai simtit nevoia prezentei ei pe album?

Pe piesa „Gygra og St. Olav”, Gygra este un personaj feminin. Cele cateva randuri rostite de Benita sunt vorbele spuse de Gygra in legenda originala. Din dorinta de a da autenticitate interpretarii, am ales sa includ o voce feminina pentru a fi mai realist. Prietena mea, asemenea mie, este interesata de folclor si mituri, iar alegerea ei pentru a face aceasta scurta interpretare mi-a parut fireasca. Odata spuse toate acestea, cred ca vei intelege de ce nu am folosit vocea ei pe nici una din celelalte piese: pur si simplu nu includeau fraze rostite de voci feminine, exceptand „Finnkjerringa”, insa pentru aceasta din urma vocea ei nu era potrivita, fiind necesara una extrema.

XIX. Ce inseamna compromisul in muzica pentru tine? Ai facut compromisuri majore pana acum?

Cel mai mare compromis facut pana acum este legat de timpul liber, care e mult mai restrans atunci cand esti implicat intr-o activitate ca productia muzicala. Cand esti sigur ca o sa te poti bucura de un weekend relaxant, ba chiar iti propui sa faci o mica drumetie sau orice altceva in afara muzicii, esti contactat de o revista importanta care te invita sa faci un interviu luuuung pana in ziua de luni. Trebuie sa-ti spun ca mi-am sacrificat cateva ore importante care ar fi trebuit sa fie folosite pentru rezolvarea unor sarcini legate de scoala, dar aleg sa raspund solicitarii de a face un interviu. E un paradox intrucatva, pentru ca viitorul meu poate atarna deopotriva de ambele activitati, hehe. Trecand de asta, ma bucur sa spun ca nu am fost nevoit sa fac vreun compromis major, inca.

XX. Ce te mai preocupa in afara muzicii? Este pescuitul o traditie de familie? Stiu ca-ti place fotografia, ce preferi sa imortalizezi? Ce altceva iti aduce bucurie in viata?

Pai, sunt un tip obisnuit, care-si urmeaza studiile si incearca sa-si traiasca viata cat mai relaxant posibil. Nu imi place sa socializez foarte mult, sa iau parte la evenimente publice, chefuri sau altele de genul acesta, asa ca am timp destul pentru activitati solitare. Pescuitul este una dintre ele, mi-a placut de cand ma stiu, indiferent ca e la undita ori la plasa, pentru ca e deopotriva relaxant si provocator pentru mine. Ori de cate ori fac astfel de iesiri, negresit imi iau aparatul foto cu mine. Nu sunt un fotograf foarte priceput, dar imi place sa prind acele momente la care oricand ma uit am ceva de invatat, indiferent ca este vorba de imagini din natura ori de figuri umane. Plus ca, neparticipand la foarte multe evenimente sociale, iti dai seama ca fotografiez mai degraba peisaje decat portrete. In ultima vreme insa, ma bucur de toate acestea alaturi de jumatatea mea care a devenit foarte importanta pentru mine. E fantastic sa ai pe cineva alaturi, cu care sa te poti bucura de viata.

XXI. Vorbind de fotografie, n-am putut sa trec cu vederea pipa de pe biroul studioului tau… e a ta?

Haha, nu esti primul care observa asta. E a mea, da. Am cumparat-o din Suedia, chiar de langa granita, unde-am mers pentru a-mi lua niste tabac la pret bun. Fumat in pipa, tabacul este mult mai savuros decat in tigara, asa ca o folosesc doar de dragul diversitatii. Unde sa mai pun ca da bine la pescuit.

XXII. ARCTURUS…pare sa fie o trupa importanta pentru tine, resimtindu-se influenta lor asupra-ti: in muzica, imbracaminte… sa fie vorba doar de fascinatia pentru muzica lor sau pentru trupeti ca indivizi?

Ai dreptate doar pe jumatate in cazul asta. Nu sunt un mare admirator al lor, cel putin nu al ultimelor doua albume, insa primul a fost exceptional. Maniera in care folosesc synth-ul in abordarea Black Metal este una foarte interesanta. Tipii astia stiu sa foloseasca synth-ul in muzica Metal. In afara celor spuse deja, nu m-a preocupat foarte mult aceasta trupa.

XXIII. Multumesc Lars si pastreaza vie calea pe care ai pornit-o! Este ceva ce ai mai vrea sa le spui romanilor ce-ti asculta muzica ?

Si eu iti multumesc pentru interesul acordat si pentru intrebarile interesante! Nu ma pricep deloc la intrebarile astea de „incheiere” a interviurilor asa ca o sa raspund simplu: Sper ca dupa ce veti citi acest interviu o sa va simtiti mai apropiati si mai interesati de universul MYRKGRAV. Daca nu va regasiti in ce am spus mai sus, atunci uitati pur si simplu de aceste ultime minute irosite si continuati-va drumul; daca vreti sa descoperiti mai mult, nu va opriti aici, ascultati muzica MYRKGRAV si spuneti-mi parerea voastra despre ea la: http://www.myrkgrav.com

Comenteaza