Mortemia „Misere Mortem”

Morten Veland se vede ca “sufera” muzical dupa despartirea de TRISTANIA. Si-a exprimat o parte din idei prin proiectul SIRENIA, dar care pare a fi mult mai light si parca prea melodios pentru ceea ce ii placea lui sa faca. Si iata ca astfel a aparut si altceva, MORTEMIA.

Din cate se pare este doar un proiect solo, ce reuseste sa satisfaca de la primele acorduri pe toti fanii “Beyond The Veil”. De fapt, acest debut pare a fi o continuare a ceea ce facea TRISTANIA pe vremuri, adica muzica serioasa! Corurile masculine se interfereaza cu cele feminine (computerizat la greu), chitarile sunt extraordinar de pompoase, keyboard-ul/synth copleseste urechea ascultatorului iar vocea lui Morten penduleaza de la tonalitati normale pana la cele mai Black Metal ecouri posibile! Pe langa faptul ca e foarte atmosferic si bombastic, acest debut are si o nota Epic teatrala impunatoare, bazata pe o structura de drums destul de simpla dar ritmata! Nu stiu daca un astfel de sound l-as putea cataloga ca pe unul Gothic Metal! Este Morten Metal, caci doar el a reusit pana acum sa creeze si sa exprime in cel mai original mod un stil muzical ce incearca a fi copiat de foarte multi, inclusiv de actualul TRISTANIA.

Daca e sa privim si cu un ochi critic, piesele se prea aseamana intre ele, nu exista mari variatii conceptuale sau structurale, poate doar unele de nuanta… pare a fi usor repetitiv si nu exista o diversitate prin care sa te faca sa reasculti albumul cu multa atentie, sa descoperi si alte elemente, interludii, pasaje… este un album ce te izbeste din prima cu dinamica si expresivitatea melodica si cam asa o tine pe durata celor 9 piese! Este clar ca Morten are nevoie ca in MORTEMIA sa apara si alte persoane care sa-si exprime punctul de vedere muzical in cel mai liber mod cu putinta, pentru a duce mai departe ceea ce a inceput in urma cu multi ani cu genialul (la acea vreme) TRISTANIA! Oricum, ar fi, cei ce imbratiseaza primele 2 albume TRISTANIA vor ramane incantati, cu siguranta!

Ceea ce mi-a placut foarte mult este solistica chitarilor, care incearca sa exprime o nota foarte Heavy pe o structura Gothic Metal de toata frumusetea. Desi nu e nimic nou pentru acest artist, MORTEMIA aduce o respiratie Fresh unui stil muzical parca saturat de trupe fade! Astept un al doilea album, sa vedem daca artistul mai poate sa impresioneze pe acei fani care doresc si altceva in afara unor sonoritati atmosferice si comerciale!