SPHERA NOCTIS – ‘Northwinds’ (Video)

Sphera Noctis
este un proiect de metal atmosferic aparut prin 2001 in Bucuresti odata cu aparitia primului demo, ‘Awaken the Dragon’. Patru ani mai tarziu apare si ‘Mists and Magic’, cel de-al doilea demo sub denumirea aceasta. In momentul de fata proiectul incearca sa reapara cumva in planurile incalcite ale scenei metal de la noi. ‘Northwinds’ este cea mai noua piesa lansata si cred ca vine ca o surpriza sonora, cumva nicaieri, si reuseste sa miste nemiscarea asta cu inchipuiri si figuri de mare industrie/scena.

Irinel Cîrlănaru este un personaj pe care, daca incerci sa-i descoperi tainele, sa imbraci straiele pasiunilor sale, te sadesti, pe nesimtite, intr-o poveste, cum sa zic?!, daco-tolkiena asa, in care cusatura narativa iti vine ca un soi de ie croita cu fire culese si alese din cine stie ce plante rare, din plete de zane, de prin paduri uitate. E ca si cum uitarea se inapoiaza in fiinta si devine amintire, iti coase o lacrima in coltul ochilor orbiti de nimicnicia zilei de maine. Te plantezi in istorie si cresti simtiri in trunchiu-ti tot mai falnic, iti intinzi ramuri catre cer, dar fara sa ceri ci doar sa primesti… lumina. E o inspiratie in aceasta ‘Northwinds’ ce ma misca dincolo de ratiune, ma implica in niste lumi pe care nu le stiu, dar de care imi amintesc, caci, suflul spiritului asta mereu in miscare, aduce cu dansul, din vastele-i calatorii, istorii si doruri si le seamana ca apoi sa plece iar. Interesant este ca, desi filmat prin tari nordice, exista o profunda simtire romaneasca, peste toate celelalte, o sfasiere din aceea deloc filosofica, o simpla jale, caci simple sunt toate adevarurile pure.

E ceva evident in simtirea romaneasca, dar de care ne este teama cumva, un fel de baba cloanta al trairilor autentice, de care fugim ca descreieratii pe strazi luminate de zeci de felinare si oameni cu figuri opace. Ne sperie bucuria cu care spiritul isi umbla jalea prin trecutul asta al nostru, mereu actual. Daca tot suntem aici, nu este neaparat necesar a imprumuta hainele, strachinile, instrumentele cu care strabunii nostri isi incarcau traiul, important e sa patrunzi dincolo, sa intelegi poezia din indaratul vorbei si-a cuvantului.