Rome „Flowers From Exile”

Cel de-al patrulea album al luxemburghezilor tinde sa se desprinda complet de dimensiunea Ambient/Industrial atat de impresionanta de pe primele doua albume.
A urmat explozivul “MMM”, un album care ne avertiza ca orientarea ROME tinde sa insiste pe mai multa melodie, pe mai multe atingeri Pop si cat mai mult ritm. Evident, interludiile pieselor si jocul efectelor inca dovedeau ca radacinile ROME sunt in dimensiunea Dark. La ce nu au renuntat cei doi este latura NeoFolk, pusa foarte bine in valoare pe cateva piese din albumul realizat anul trecut.

Teaserul lansat cu o luna in urma nu m-a impresionat dar nici nu vad de ce ar fi putut sa o faca, daca tinem cont ca din cele 4 secvente, doua erau de pe primul, respectiv al treilea album (usor remixate) iar “To Die Among Strangers” era o piesa ce prefata noua realizare. Singura piesa atipica dar cu o amprenta Dark Ambient totala ramane “Mourir A Madrid”, o secventa remarcabila si care emana o aura trista, caracteristica temei dezvoltate pe “FFE”. Dar care este tema?

Razboiul civil din Spania si exilul miilor de oameni care au trait acele momente groaznice. Se pare ca familia unchiului lui Jerome a trecut prin asa ceva si de aici Spania. Iar daca vorbim de aceasta tara, nu trebuie sa ne mire ca auzim in premiera in soundul ROME si ritmuri flamenco!!!

De fapt, noile compozitii sunt foarte variate, diferite atat in structura cat si ca interpretare: avem chitara clasica, bass predominant, percutie bombastica, vioara esentiala, efecte moderne, elemente traditionale, coruri barbatesti, soprana, voci diferite pe fundal… totul gravitand in jurul superbei voci a lui Jerome, cu un timbru si o tonalitate joasa exceptionala! De la inceputurile Tom Waits, Leonard Cohen si pana la Nick Cave sau Johnny Cash dar continuand pe linia veche DEATH IN JUNE, Jerome Reuter ne arata si acum ca stie sa interpreteze piesele intr-o maniera superba! Patrick Damiani este un chitarist foarte talentat iar acest lucru probabil ca le este cunoscut Metalistilor suparati din excelentul proiect Avantgarde Metal LE GRAND GUIGNOL (ex-VINDSVAL). In acest proiect NeoFolk el ne arata o abordare mai deloc complexa (ca sa nu-i spun simplista) dar ireprosabil executata!

Cum cele 12 piese au fost inregistrate in studioul lui Patrick, va puteti inchipui ca totul suna perfect, de la sunet si pana la cel mai fin mixaj… Ca si pe precedentele albume, la putere sunt textele rostite/cantata in engleza, dar nu lipsesc nici cele in germana, spaniola sau chiar romana! Nu voi intra in descrierea pieselor pentru ca ar insemna sa stric armonia unui album spectaculos conceput, dar va pot asigura ca nu va veti plictisi pe nici o piesa si nici nu veti gasi prea multe elemente asemanatoare… exceptand, desigur, cele trei repere indivizibile de acum: vocea lui Jerome, chitara lui Patrick si, mai nou, vioara lui Nikos. Cei ahtiati de sounduri Industrial Martial vor fi dezamagiti de aceasta abordare simplista, de balada si prea “light”, la fel si cei care apreciau nota Dark Ambient si acordurile incalcite din anumite piese.

Pe de alta parte, dimensiunea Epica pare sa fie mai puternica ca niciodata, soundul Catchy putand sa salveze o monotonie de care se lovea publicul in varianta live! Nu stiu daca ROME au facut un pas inainte, daca e sa privim din punct de vedere al scenei Apocalyptic NeoFolk, insa cu siguranta au acum oportunitatea de a sparge multe bariere, muzica lor fiind acum una moderna, cu influente din mai multe stiluri si care, in cele din urma, contureaza propriul sound! Si ce e totusi ciudat: degaja o emotie dar si un magnetism impresionant dupa fiecare auditie!