PROFETUS (FIN)-“The Sadness Of Time Passing” CD 2019 (AVANTGARDE MUSIC)

Finlanda a fost si continua sa ramana izvorul nesecat pentru trupe talentate de Funeral Doom. Dupa 25 ani de la furorile pe care le-a facut THERGOTHON, o alta trupa pare sa fi ajuns la maturitatea dorita. Asta nu inseamna ca ignoram SKEPTICISM, SHAPE OF DESPAIR sau TYRANNY. Acestia sunt deja colosi inca in activitate, recunoscuti si respectati de toti fanii Doom Metal. Nu am mai auzit pana acum de PROFETUS, inteleg ca ceea ce ascult acum face parte din cel de-al treilea album, dupa 13 ani de existenta. Se pot face si usoare paralele cu PANTHEIST sau CLOUDS, ca sa maresc putin spectrul stilistic, doar ca acolo e veselie maxima pe langa ce jale apasatoare gasim la finlandezi.

Primul gand ma duce spre SKEPTICISM, datorita acelei orge sobre, care ghideaza opresiv vocea guturala gen SHAPE OF DESPAIR. Evident ca discutam de ultra slow Metal, de riffuri lente si prelungite, de piese extrem de lungi, adica doar 5 secvente in peste 65 minute. Pe 2 din ele aflu ca este prezenta vocea Anei Carolinei din MOURNING SUN, cu cateva vocalize pe fundal naucitoare, alaturi de intonatii clean ale vocii masculine, apare si un synthesizer mai respirabil in comparatie cu acea orga care te zapaceste total prin gravitatea sunetului. Mai bine spus, totul suna dark, ca o slujba la biserica, ritualic, rece, solitar. Nu stiu daca te cuprinde anxietatea, dar sigur ca ceva din tine incepe sa moara, picatura cu picatura, acord cu acord, pasaj cu pasaj. Daca rezisti pe “Northern Crown”, pe ultima piesa, “Tiarnia” te duci cu capul. Privit din exterior, pentru un nonfan de astfel de muzici, totul pare repetitiv, plictisitor, prelugit inutil, cu acorduri monotone. Insa daca te prinde vibe-ul, te retragi in cascarabeta ta virtuala, de unul singur, iti bagi castile in urechi si reasculti albumul pana cand se face dimineata. Asa daca se va mai face candva. O bijuterie de album underground, cu un logo si o coperta old fashion, perfecte pentru a intra in atmosfera. Ma rog, numai atmosfera nu se poate denumi muzica PROFETUS, insa e ceva de dincolo, clar!