ORANSSI PAZUZU „Kosmonument”

Din Finlanda, ORANSSI PAZUZU atinge maximul cu noul album, combinatia de Occult cu Psychedelic, Progressive si Heavy Black Metal este de o frumusete rapitoare, finlandezii pendulandu-ma intre Black Metal-ul nordic agresiv cu care am tot fost invatat in ultimii 15 ani si atingerile Rock ale anilor 70, asa numitul Space Rock halucinant si visator… iar vocea, oahhh… suparata rau, foarte Dark si Evil! Nu sunt infiintati de prea multi ani sub aceasta titulatura, au doar doua albume, un split la activ si cateva concerte, majoritatea in afara Finlandei. Nici nu stiu ce-mi place mai mult: sintetizatorul care te face sa vezi doar umbre si contururi intr-o miscare continua, haotica, imperceptibila (in genul DARK BUDDHA RISING)… sau poate riffurile chitarilor a caror repetitivitate obsedanta te scoate din minti… cat despre baterie si ritmurile ei tribale, hmmm… pe ”Komeetta” ma vad deja teleportat pe undeva prin Haiti, in timpul unor ritualuri Voodoo… este poate cea mai catchy piesa si domestica dintre toate cele 10 secvente… Iar forta din ”Uusi Olento Nousee ” imi aminteste de geniala piesa realizata in urma cu aproximativ un deceniu de cei de la ARCTURUS, ”Radical Cut”… acolo unde vocea lui Ihsahn marjeaza perfect pe un ritm Black Metal infernal! Bass-ul este extrem de prezent dar si jucaus, dand o gravitate dar si o directie Dark impunatoare! ”Andromeda’ atinge o dimensiune cosmica halucinanta, vocea de pe fundal creand o atmosfera dezolanta, unde doar bass-ul mai devreme amintit pare sa dea directia clara unei piese lente, apasatoare, psihedelice… un fel de DARKSPACE in varianta slow! ”Loputon Tuntematon” revine la sentimente agresive, Black Metal-ul rapid putand fi o trezire din amortire, din visare… Space-Rock-ul atins pe ”Maavaltimo” certifica faptul ca ORANSSI PAZUZU este o trupa originala, inovativa, spectaculoasa, care ar trebui sa uimeasca scena Metal la fel cum a explodat in doar doi ani ALCEST, dupa ce au inceput sa cante live!

Cele 66 de minute mi s-au parut ca fiind dintr-un alt film, o alta poveste, o alta viata… Va recomand aceasta trupa din toata inima si va pot spune ca, pana acum, pe 2011, am doar 2 albume (Black Metal) pe care le ascult cu mare placere: ”Mammal” si ”Kosmonument”!