Dordeduh

O discutie libera cu DORDEDUH, despre starea de spirit a trupei doar cu o saptamana inainte de Echoes From Transcendence Evening. Lecturare placuta!

Salutari si La Multi Ani! A inceput un an, unul foarte promitator pentru DORDEDUH, cel putin asa se vede din afara: prima aparitie live, primul EP si mai tarziu albumul de debut, la un label german foarte serios, poate chiar un turneu european de promovare. Cum vedeti voi 2010? Putem vorbi de un optimism debordant?

“La multi ani, Doru, si sa fie un an revelator pentru noi toti! Pai optimismul este dupa cum iti fauresti calea. In cazul Dordeduh este foarte mult de muncit pentru ca trupa sa ajunga sa materializeze cele amintite de tine anterior. Data primei aparitii live este cunoscuta publicului, pana in luna martie va fi gata si EP-ul, dupa care urmeaza a fi anuntata data lansarii primului album iar ulterior aparitiile live ce vor sustine aceasta lansare.” 

Anul 2009 a fost unul foarte agitat, cu multe dezamagiri personale. Mai mult, in urma despartirii de de Negura Bunget, s-au format doua tabere, care, pe masura trecerii timpului, si-au transformat sentimentele contondente in unele de asteptare, de a vedea cum se prezinta noile abordari stilistice, atat ca interpretare cat si ca structura conceptuala. Credeti ca ceea ce nu va omoara va face mai puternici? Ce-si doreste DORDEDUH de la viitor, daca ne raportam la istoria NEGURA BUNGET pana la despartire? Sau ar trebui sa privim din cu totul si cu totul alt unghi, independent de trecut?

“In istoria noastra personala exista o continuitate fireasca in raport cu trecutul nostru; nu facem nici un secret din faptul ca evenimentele legate de despartirea de Negura Bunget au reprezentat probabil cel mai dificil moment din viata noastra (ma refer aici la Sol Faur si la mine), dar si cea mai mare dezamagire a vietii noastre. Deznodamantul nu trebuia sa se inchege in acest fel. Desigur aceste evenimente vorbesc foarte mult despre cat de multe avem de invatat in viata noastra personala, vorbesc de asemenea despre modestia cu care trebuie abordate aceste invataminte pentru ca ele sa poate fi integrate in cel mai potrivit fel. Insa toate acestea vorbesc pentru viata noastra personala. Desigur multa lume ar putea invata in urma acestor evenimente, insa consider ca ascultatorii nostri ar trebui sa considere Dordeduh o entitate noua si de sine statatoare, sa priveasca spre viitor si sa invete din trecut fara a ramane captivi in el.”

DORDEDUH inseamna doar doua persoane. In rest, apelati la muzicieni profesionisti, cu statut de invitat. Nu credeti ca ar putea fi un mare risc? Lipsa omogenitatii si a repetitiilor regulate impreuna urmand, poate, sa transforme placerea de a canta intr-un calvar? Credeti in solutia cu muzicieni de afara, atat timp cat voi stati in Romania? Ma gandesc, in cele din urma, si la disponibilitatea logistica de a va sincroniza de fiecare data cand e nevoie… eu o vad ca pe o lipsa de flexibilitate, de adaptabilitate la situatii neprevazute… Sau nu e asa?

“Desigur aceste lucruri amintite de tine sunt niste aspecte obiective care apar deindata ce se opteaza pentru o astfel de solutie. Fara a dori sa aduc vreo ofensa niciunui muzician sau colectiv muzical, cu regret constat ca in Romania nu am reusit sa aducem langa noi nici un muzician care sa poata sa fie alaturi de formatie, sa creada in ea, in afara celor existenti in aceasta formula de debut. Formula actuala este compusa din muzicieni autohtoni, in afara celor doi invitati din strainatate. Insa acest aspect reflecta o realitate foarte severa cu privire la capitolul muzicienilor profesionisti din Romaia. Foarte putini muzicieni isi asuma o astfel de responsabilitate si anume aceea de a deveni desavarsiti in ceea ce fac, de a avea instrumente profesionale si de a-si crea disponibilitate pentru a se dedica proiectelor muzicale sau formatiilor in care activeza. In Romania exista o „descurcareala” perpetua, lucru reflectat nu numai in domeniul muzical. De aceea de multe ori un instrumentist din strainatate poate fi mai dedicat unei formatii romanesti decat chiar unul din Romania. Iar asta este o realitate trista la care trebuie sa se raporteze si Dordeduh.”  

Cum se compune muzica DORDEDUH? Cum s-a lucrat la cele doua piese pe care le aveti gata deja? Intai partea de chitara, apoi clapele, percutia? Este vreo diferenta intre modul in care compuneti acum si cum o faceati inainte?

“Muzica si conceptul Dordeduh iau nastere in compania lui Sol Faur si a mea. De regula, in cazul Dordeduh mai intai se naste ideea si apoi se construieste expresia muzicala. Insa aceasta abordare nu este una exclusiv manifestata in acest fel. Exista de asemenea parti / linii muzicale ce iau nastere pur si simplu din placerea de a canta impreuna in sala de repetitii. Multe din aceste pasaje pot fi integrate in muzica Dordeduh, altele insa nu. In cazul celor doua piese inregistrate pentru EP, Sergio Ponti a inregistrat partea de tobe si o parte din percutii. Din pacate el figureaza doar pe acest material, in viitor ramanand alaturi de Dordeduh doar cu statutul de colaborator. Aceste piese au fost pregatite dinainte de catre Sol Faur si mine, fiind inregistrate toate instrumentele in prealabil, cu exceptia bass-ului care a fost inregistrat de catre Flavius Misaras. In ceea ce priveste piesele ce vor figura pe primul nostru album, metoda abordata este similara, cu exceptia faptului ca se va acorda mult mai mult timp lucrului alaturi de muzicienii care vor lua parte in materializarea sa.”

Descrieti-mi putin cele doua piese care vor aparea curand in varianta de vinil. Cum se numesc ele, ce teme dezvolta, ce instrumente folositi, cam ce sound urmeaza si daca au si alte influente stilistice, insertii folclorice, percutii „exotice”…

Atat piesele ce vor fi incluse pe acest vinil (care vor figura, de asemenea, in playlist-ul noului album, insa intr-o varianta modificata), cat si cele ce vor compune albumul nostru de debut, reprezinta atat o continuitate cat si o cumulare a tot ceea ce am facut pana acum in domeniul muzical. Au parte de instrumentele pe care le-am introdus in muzica Negura Bunget cat si de cateva elemente noi; insa cred ca ceea ce va reprezenta cu adevarat o schimbare este abordarea muzicala. Desigur, cred ca ar fi imposibil sa nu se simta o similitudine intre ceea ce facem in Dordeduh si ceea ce am facut la Negura Bunget, dat fiind faptul ca Sol Faur si cu mine suntem responsabili de muzica creata in ambele trupe. Insa proiectele muzicale in care amandoi suntem implicati reprezinta o actualizare creativa la necesitatile vremurilor pe care le traim acum. Lumea muzicala s-a schimbat foarte mult in ultimii 2 ani, capacitatea expresiei muzicale s-a schimbat foarte mult, iar acest lucru se va vedea si in Dordeduh.”

La ce ar trebui sa se astepte toti cei care vor veni la ECHOES FROM TRANSCENDENCE EVENING? Din punct de vedere muzical dar si vizual?

“Cred ca cel mai bine ar fi sa nu se astepte la nimic … hahahaha… Sfatul meu ar fi sa aiba mintea limpede fara sa fie impanzita de asteptari de vreun fel, caci aceste asteptari vor fi spulberate si nu pentru ca vor fi parte a unui eveniment spectaculos, ci datorita unicitatii momentului. Toti oamenii ce vor compune acesta serata reprezinta o parte a unei comunitati muzicale, culturale in general, ce nu tine cont prea mult de limitele artistice in care este invelit evenimentul, cat tine de calitatea si intentia lucrurilor ce sunt puse pe scena… Forma isi va gasi desavarsirea in moment, iar momentul se creaza impreuna, din simtamintele celor prezenti.” 

De ce o colaborare cu THY VEILS? Este printre putinele cazuri in Romania cand Dark Ambient-ul este prezent alaturi de Metal. Ce aveti in comun in afara faptului ca va cunoasteti de ceva vreme? Cam ciudat sa-l multumesti pe fanul Black Metal cu faze Dark Ambient daca nu este pregatit sa le asculte… si invers, nu credeti? Poate dezvoltati putin si conceptul ce uneste cele doua trupe doar pentru acest eveniment? Simbioza bazata pe multa repetitie dar si improvizatie?

“Este valabil ceea ce am afirmat anterior. Ceea ce dorim sa cream cu acest eveniment nu ar trebui vazut prin prisma vreunei lentile stilistice si nici chiar artistice. El este produsul intentiei unor oameni ce au aceeasi simtire, dincolo de diferentele de exprimare, artistice sau culturale, si sper ca omenii ce vor compune audienta sa aiba deschiderea necesara in a simti acest lucru.
Cum sa ii explic cititorului ca Daniel Dorobantu este un om ale carui fapte contribuie generos la lumea artei si a culturii actuale, intr-un fel lipsit de orice aspect contondent? Nu este nevoie sa iti petreci prea mult timp alaturi de el pentru a-ti da seama de intentiile lui oneste. Cum sa-l faci pe cititor sa inteleaga ca organizatorii Serii Speciale sustin cu adevarat artistul fara sa stoarca din/de pe el tot ce poate fi stors? … ca totul se concretizeaza intr-un act de daruire pentru a crea un moment in viata oamenilor care sa-i inspire intr-un mod apreciabil si de dorit? Ca Ovidiu Mihaita, actualul nostru percutionist, este unul din putinii oameni care se implica cu adevarat atat in ceea ce tine de teatrul romanesc prin „Auoleu, teatru de garaj si curte”, cat si prin ceea ce tine crearea unei comunitati artistice romanesti? Ca Jan Schwers, inginerul de sunet al evenimentului, vine special pentru acest eveniment nu datorita banilor pe care-i castiga, ci pentru ca un neamt crede in muzica facuta de niste romani? Sunt lucruri si gesturi ce aparent ar putea parea marunte, dar care cu modestie si bun simt contribuie la crearea a ceva mai bun, fara a avea pretentia la vreun merit… si de ce? Pentru ca aceste lucruri pornesc din suflet si dintr-un fel de a fi armonios, creionat de simtaminte autentice si intentii curate.
Acestea sunt lucrurile pe care un om modest nu le mentioneaza niciodata, tocmai pentru ca nu recompesa este ceea ce-l intereseaza. De aceea invit audienta sa nu fie focalizata pe orientari stilistice sau pe diferente sau competitii de orice fel, caci nu acesta este sensul acestei serate.”

Ca am tot amintit de Black Metal. Am vazut intr-un amplu articol din Terrorrizer despre istoria Black Metal-ului ca albumul „Om” este considerat printre primele zeci de albume ale tuturor timpurilor. Sunteti mandri de acest lucru? Nu e chiar de neglijat sa joci in aceeasi liga cu DARK THRONE, EMPEROR sau SATYRICON!

“Da. Pentru noi este o onoare ca particica noastra muzicala sa fie atat de apreciata in lume. Este un album la care am muncit mult si a carui poveste, pare-se, a reprezentat ceva pentru oameni. Cat despre mandrie, ea poate fi cu doua taisuri. Important este ca ea sa nu se transforme in importanta de sine.” 

Mandria de care aminteam mai devreme poate sa ia si conotatii patriotice, ca o trupa din Romania a reusit sa se impuna intr-o mare scena mondiala? Sau suna usor populist? O nuanta fara fond? Sunt membrii DORDEDUH mandri ca sunt romani? Vom vedea si un album DORDEDUH peste ani intr-un top similar, poate?

“Patriotismul, in general pentru romani, are conotatii mai mult negative decat pozitive, tocmai in urma asocierilor ce li se atribuie acestui cuvant. Patriotismul ar trebui sa fie un sentiment nascut din cumpatare si contemplare, nu din mandrie. Ar trebui, mai intai, sa simtim ca facem parte dintr-o familie cu suflet si calitati umane care sa ne faca cinste neamului; o familie care poate recunoaste cu bucurie si veneratie cand intalneste adevarul in devenirea sa, caci fiecare neam isi are devenirea sa. Acest cuvant ar trebui folosit atunci cand ai despre ce vorbi. In momentul de fata se face doar abuz de acest termen. Asadar, patriotismul ar trebui privit prin prisma valentei sale elevate iar inainte de mandria de neam ar trebui ca fiecare sa isi inspecteze adevaratele sale sentimente fata de neamul sau si cat de mult contribuie cu adevarat la devenirea armonioasa a neamului sau.
Cat despre viitoarele realizari Dordeduh, faptele vor vorbi de la sine iar, daca ceea ce vom materializa se va ridica la nivelul respectiv, noi vom fi primii care se vor bucura de acest aspect.”

Astazi se celebreaza 160 de ani de la nasterea lui Mihai Eminescu. Vreo rezonanta „patriotica” pt tine? Ca subiectul mandrie/patriotism l-am transat deja.

“Poezia reprezinta un fel foarte patrunzator de a exprima trairi. Nu cred ca poate fi tagaduit talentul lui Mihai Eminescu. Insa de aici pana la a simti autentic un sentiment de patriotism este cale lunga. Cred ca este foarte greu sa poti sa simti un astfel de sentiment fata de Mihai Eminescu daca te raportezi cu sinceritate la ceea ce-ti spune inima si nu la ceea ce se asteapta de la ea sa spuna. De asemenea sunt convins ca asemenea cuvinte, gen „patriotism”, nu ar trebui abuzate pentru ca dau bine intr-un context sau altul; ar trebui sa ne raportam la ele cu responsabilitate si cand un astfel de cuvant ajunge pe buzele cuiva, el sa reprezinte ceva cu adevarat in inima celui ce-l rosteste. Din nefericire, sentimentul legat de eroii nationali, pentru care se asteapta cuvinte de lauda si apreciere peste generatii, este mai degraba unul fortat. Un adevarat „erou national” va impune respect prin faptele sale, fara sa aiba nevoie ca cineva sa pretinda ceva in directia sa.”

Asadar, prefer sa exprim sentimentul de patriotism atunci cand el porneste ca o reactie autentica din inima mea; patriotismul, asa cum este el inteles in acest moment, nu reprezinta prea mare relevanta pentru mine, precum nici ziua de nastere a lui Mihai Eminescu”.

Pe 15 martie apare reinterpretat albumul “Maiestrit / Maiastru Sfetnic” NEGURA BUNGET. Ce asteptari ai de la el, prin ce se diferentiaza de cel initial, cum ar trebui sa-l vada fanii? Ca ultima aparitie oficiala in formula „de aur”?

Ideea reinregistrarii acestui album, Maiastru Sfetnic, a aparut practic de-ndata ce am iesit din studioul unde inregistrasem albumul. Un artist stie intotdeauna cat de mult a reusit sa transpuna din ceea ce-si propusese, asta desigur daca se raporteaza la o evaluare obiectiva si nu la una care sa-i gaseasca circumstante atenuante. Noi am stiut ca albumul este unul foarte reprezentativ pentru trairea noastra, mai ales pentru faptul ca in linii mari acest album intrupeaza viziunea noastra despre black metal. Black metalul, ca aplicare, necesita impecabilitate, dar produsul pe care-l obtinusem era departe de acest lucru.

Nazuintele pe care le-am nutrit in legatura cu Maiestrit nu s-au implinit, caci nici despre acest nou material nu se poate spune ca a iesit impecabil, mai ales ca el a fost inceput in formula initiala si a fost terminat de catre Sol Faur si de catre mine. Cred, de asemenea, ca publicul ar trebui sa stie ca in afara tobelor si al majoritatii chitarilor electrice, tot ce se gaseste pe acest album a fost inregistrat, reinterpretat, compus si mixat dupa despartirea de Negura Bunget. Pe langa cele 6 piese ce apartin albumului initial, mai figureaza si doua variate mai acustice ale pieselor „A-vant in abis” si |Plecaciunea mortii”. Aceste doua piese au fost compuse aproape in intregime dupa despartirea de Negura Bunget. Asadar, este un pic exagerata viziunea unui ultim album editat in formula initiala, avand in vedere faptul ca singura contributie a lui Negru a fost interpretarea tobelor; insa ceea ce nu este exagerat este faptul ca acesta este ultimul album Negura Bunget.

Cred ca ascultatorii vor putea intelege mai bine ce a reprezentat pentru noi acest album la vremea in care a fost conceput el, probabil ca vor putea intelege de asemenea si nevoia de a reinregistra acest album, insa consider ca ar trebui ascultat si „judecat” dincolo de orice animozitati ce au patat numele acestei formatii.”


Ati anuntat ca, in paralel, ati inceput lucrul la un alt proiect muzical. Din ceea ce am inteles, suna al naibii de interesat ce doriti sa faceti… Imi puteti da mai multe detalii?

“Da. Proiectul muzical se numeste Sunset in the 12th House. Pana in vara acestui an vom lansa primul EP ce va contine cel putin doua piese. La baza acestui proiect muzical se afla aceleasi persoane din Dordeduh si reprezinta produsul unei comunitati muzicale si artistice din care facem parte si care este compusa din muzicieni intalniti pe parcursul celor 15 ani de activitate muzicala. Acesti muzicieni fac parte din diverse areale culturale iar muzica acestui proiect va ilustra foarte mult acest lucru. Este insa dificil de a putea vorbi despre o anume abordare stilistica. Vor putea fi auzite foarte multe instrumente ce fac parte din zone culturale foarte diverse, precum si influentele specifice pe care fiecare instrument le aduce in campul muzical. Toate aceste sonoritati oarecum exotice sunt contopite cu o abordare muzicala ce poate porni din perimetre neo-folk, trecand prin sonoritati rock si ajungand pana la metal. Insa aceasta forma va lua nastere din sufletul si trairea ce va fi imprimata in expresia muzicala. Elementul comun pe care ascultatorul il va putea regasi atat in muzica Dordeduh cat si in cea a acestui proiect, il reprezinta interesul fata de aspectul ezoteric al existentei umane, al spiritului ce anima tot ceea ce este viu in acest univers, precum fata de  sufletul tesut in urma experientei umane.”

Cam atat pentru moment. E timpul sa finalizam si ultimele detalii pentru Seara Speciala din 24 ianuarie, care ne dorim sa fie una inedita. Daca ar mai fi ceva de mentionat, de amintit…

“Da. Iti multumesc mult pentru sustinere si multumim tuturor ce se vor alatura acestui nou inceput. Asteptam cu nerabdare evenimentul si ne pregatim serios pentru aceasta seara, avand speranta ca ea va reprezenta pasirea cu dreptul inspre o noua directie atat pentru noi, cat si pentru publicul nostru.” 

15 Ianuarie, 2010

Comenteaza

Adresa de email nu va fi facuta publica.