Die Verbannten Kinder Eva’s

De peste 11 ani ani am o legatura vie cu Protector, daca e sa ne referim la pseudonimul lui Richard Lederer in cazul trupei Black Metal SUMMONING. Tot el are alte doua trupe interesante, una Dark Wave, DIE VERBANNTEN KINDER EVAS si una de Dark Industrial, intitulata ICE AGES. Motivul pentru care am avut aceasta discutie este finalizarea inregistrarilor la un nou album DVKE, ce va aparea la Napalm Records la sfarsitul lunii octombrie. Acest nou material s-a lasat asteptat foarte multi ani si, este cel cu numarul patru. Richard a gasit se pare si colaboratoarea perfecta dupa plecarea Taniei Borski, in persoana unei adolescente de numai 19 ani, Christina Kroustali sau Lady Of Carnage. Va pot asigura ca albumul va fi o adevarata bomba pentru toate tipurile de ascultatori si va recomand sa parcurgeti cu atentie textul de mai jos, dupa care sa intrati pe site-ul lor (www.dvke.info) pentru alte noutati si detalii interesante. Nu are rost sa va mai sugerez ca trebuie neaparat sa va procurati acest nou album pentru ca merita. Lecturare placuta!

Salut Richard, cum e dupa ce ai terminat un nou album? Esti pregatit de dialog?

Acum ca CD-ul este gata si mi-e „proaspat” in minte, imi face placere sa vorbesc despre el, asa ca s-ar putea sa fii surprins de intinderea raspunsurilor mele. E mult mai relaxant sa vorbesc despre DVKE zilele astea, decat despre SUMMONING de exemplu, dupa ce am dat peste 100 de interviuri in ultimele luni, vorbind intr-una despre aceleasi lucruri… 🙂

Prin ce difera noul sound DVKE de cel dinainte?

Noul album este mult mai polifonic decat „In Darkness Let Me Dwell”. Polifonia sa ar putea fi mai degraba comparata cu cea din „Come Heavy Sleep”, insa pastrand stilul stilul Dark si Heavy din „In darkness…”, in plus este mai focusat pe voci. Tobele „kettle” vor trezi ritmuri sinuoase, in timp ce pe precedentul album au fost folosite pentru a genera efecte simple.

Cum este vocea Christinei, comparativ cu cea a Taniei sau a surorii tale? Vei continua sa colaborezi cu ea?

Christina are o voce cu amprenta clasica, dar spre deosebire de Tania, are o tonalitate mult mai inalta si un timbru care ii permite multiple modulatii ale inaltimii sunetelor. Astfel, pot folosi mai mult de doua tonalitati vocale feminine. Initial piesele pe care le-am facut includeau vocea mea si una feminina, dar datorita inaltimii la care poate ajunge Christina le-am schimbat pe multe dintre ele, adaptandu-le pentru doua tonalitati vocale feminine. Prin urmare, CD-ul este mai focusat pe voci feminine decat oricare dintre albumele precedente. Christina are o voce inalta, clara si cu amprenta clasica, dar totodata are tarie, fara a deranja auzul, este exact ce-mi doream. Vocea Taniei era un pic prea joasa pentru mine, iar sora mea are o voce prea slaba pentru muzica mea. Vocea Christinei este cea mai potrivita de pana acum.

Cum ai gasit-o pe Christina? A cantat in trecut in alte trupe?

Vorbeam cu un tip din Turcia si a adus vorba de o fata pe care o cunoaste si care canta bine, dar care este prea timida sa ma intrebe daca poate canta pentru DVKE. Asa am intrat in legatura cu ea, mi-a dat un link unde-i puteam asculta mostrele vocale si am stiut imediat ca are vocea potrivita pentru piesele mele.

Ce poti sa-mi mai spui despre ea?

Are 19 ani, s-a nascut in Thessaloniki, iar acum locuieste in Atena.

Cate piese vor fi pe noul album, cat de lung va fi acesta si ce inspira versurile?

Vor fi 9 piese (inclusiv un outro instrumental), cu durata cuprinsa intre 6 – 8 minute. Durata totala va fi de 56 de minute. Versurile vor fi culese din Shelly si Dowland, insa de data asta voi folosi si creatiile unui prieten, Grigorii Petrenko, cel care a scris si cateva dintre versurile Ice Ages de pe „This Killing Emptiness”.

Poti sa-mi faci o descriere a pieselor te rog?

Dusk and Void Became Alive – este piesa cea mai lenta, centrata pe acorduri pline, dar multinivelare, construita din harmonice lungi si numeroase, chiar daca notele sunt relativ putine. Compozitia este mai degraba simpla, insa foarte puternica.

Winters Night – este pentru mine cel mai bun ritm de tobe kettle creat vreodata pentru DVKE (poate cel mai bun din toate compozitiile mele). Sunetele sunt ascutite, sunt folosite simultan doua voci feminine independente si doua arii vocale. Este piesa preferata a Christinei, dar ar putea confuza anumite persoane datorita celor doua voci simultane.

Cease To Breath – din nou o piesa ce combina intr-o maniera pura pianul cu vocea, similara cu „Mistrust” (piesa ce se aude acum in fundal) insa incluzand si vocea mea (alaturi de cea a Christinei). Pianul insa acopera o arie mai mare decat pe „Mistrust” si are mai mult efect de refren.

Virtues Cloak – este bazata in special pe oboi, fagot si poarta de asemenea asupra unor ritmuri de tobe kettle particulare. Sunt sunete independente ale oboiului si fagotului si, la fel ca pe „Winters Night”, doua tonalitati independente ale vocii Christinei (cand spun independente nu ma refer nici pe departe la ceva de genul indie-music ;-), ci doar faptul ca ariile acopera impreuna fragmente opuse).

Unquiet Thoughts – tobe kettle din abundenta (ceva mai simple decat in celelalte piese) generand un efect de dominanta. In anumite fragmente se poate auzi vocea mea alaturi de cea a Christinei care si de aceasta data acopera doua tonalitati. De asemenea, apar fragmente ce amintesc de fanfarele din SUMMONING.

Praise Blindness Eyes – primul meu mars funerar, dupa piesa „Requiem” de pe albumul de debut. O compozitie instrumentala simpla, dar cu voci polifonice (una a mea si doua ale Christinei).

Moon Muse – incepe cu o foarte puternica orchestra de trompete – corn (din punctul meu de vedere mai puternica decat in orice piesa SUMMONING), dar care imbraca o forma mai blanda atunci cand vocea isi face aparitia (din nou doua voci ale Christinei).

Catharsis – este o piesa pura de pian, fara voci. Imi aminteste mult de piesele scurte de pian de pe debut (un prieten a observat si el aceasta asemanare).

In ansamblu, cea mai mare noutate a albumului este centrarea pe voci polifonice (lucru care de exemplu pe albumul „In Darkness…” a aparut doar in piesa „Brief Even as Bright”) si un mai mare accent pe vocea feminina. Acesta este de fapt un efect secundar al diversitatii timbrului si inaltimii pe care Christina o poate atinge, una care ii lipsea Taniei, astfel ca multe dintre ariile vocale feminine n-ar fi putut fi realizate cu ea.

Ascultand piesa „Mistrust” (a doua de pe album si in acelasi timp, piesa ce se aude chiar acum in fundal), noul sound imi pare interesant, vocea feminina este mai expresiva, mai calma si melancolica, cu excelente inflexiuni… atmosfera creata este una de visare, de plutire…

Vocea Christinei este mai inalta cu cel putin o octava. Tania nu putea atinge asemenea tonalitati tocmai datorita inaltimii lor, in timp ce pentru Christina am crescut inaltimea sunetelor intrucat m-a incantat faptul ca intr-un final am gasit o voce care poate urca atat de mult. Acum ca inregistrarea s-a terminat, imi dau seama ca Christina este exact vocea pe care mi-am dorit-o intotdeauna alaturi. Inca de pe vremea cand cantam alaturi de Tania, idealul meu de voce feminina a fost cea a trupei MIRANDA SEX GARDEN (in special de pe primul lor CD in care cantau piese renascentiste). Ieri, un prieten de-al meu, ascultand mostra (fara sa stie de preferinta mea pentru vocalul trupei MIRANDA SEX GARDEN) a spus imediat ca vocea Christinei ii aminteste de cea a vocalistei trupei respective. 🙂

Pianul suna excelent in noua piesa „Mistrust”, este in ansamblu o piesa simpla, centrata pe voce si pian… din punctul asta de vedere muzica este oarecum simpla sau modesta (parca asa mi-ai spus si tu)…

Nu imi amintesc sa fi folosit termenul „simplu” (mai degraba instrumentatie modesta sau ceva asemanator), pentru ca tonurile vocale urmeaza o linie melodica foarte lunga (iar pianul nu foloseste doar unor accente, ci deopotriva unor sunete de fundal si unora principale), mai lunga chiar decat majoritatea liniilor melodice de pe „In darkness let me dwell”. Presupun ca te referi la complexitatea sunetelor. Dar intrucat sunt un fan Tori Amos si chiar imi plac piesele construite doar din pian si voce, in majoritatea cazurilor prefer aceasta combinatie. Insa, vad ca multe abordari care in mod normal ar trebui privite obiectiv, capata o turnura subiectiva, asa cum e cazul cuvantului „simplu” in acest caz. Unii considera ca doar piesele disonante sunt complexe, altii dau acest atribut pieselor cu multe riff-uri (si prin urmare percep SUMMONING ca fiind una din cele mai simpliste trupe din lume), o alta parte au in vedere doar sunetul. Daca as lua ca exemplu trupa TRIARII (sau ARCANA), orchestratia lor este una foarte complexa si perfect realizata, generand un sound puternic, dar concentrandu-ma asupra sunetelor vad ca sunt foarte foarte simple (nimic rau in asta). Mai mult, cred ca este imposibil sa te concentrezi cu desavarsire pe ambele aspecte – complexitatea soundului si cea a sunetelor – astfel ca pentru mine alegerea este clara, sa ma centrez pe complexitatea sunetelor si sa creez un sound care aduce in prim plan tocmai acest aspect. Presupun ca iti va placea mult piesa „Winters Night” (este preferata Christinei), dar deocamdata 90% dintre cei care au ascultat albumul in intregime au spus ca „Mistrust” este piesa care le place cel mai mult, asta fiind si motivul pentru care am ales-o sa apara in compilatiile viitoare.

Stiu ca am asteptat multi ani albumul. Presupun ca deja ai gandit piese noi, nu-i asa? Crezi ca va trebui sa asteptam din nou mai mult de cinci ani pentru a gusta un nou DVKE?

Motivul intarzierii lansarii a fost cu certitudine Sinem, vocea feminina dinaintea Christinei. Am apucat sa facem o piesa reusita cu vocea ei, dar dupa cateva zadarniciri in studio a devenit foarte pasiva si lipsita de pasiune, astfel ca saptamani la randul a intarziat inregistrarile, iar dupa 18 luni am renuntat la a o astepta si am inceput sa lucrez la SUMMONING. Toata povestea asta a avut un efect ingrozitor asupra muzicii mele. Fara Sinem, deopotriva SUMMONING si DVKE ar fi fost lansate de-o buna bucata de timp, iar ICE AGES ar fi scris si el un nou capitol. Oricum, aceste vremuri sunt trecute si sper din tot sufletul sa nu mai am niciodata parte de atata ghinion cat m-a insotit in ultimii ani, asa ca n-ai nici un motiv sa te mai astepti la pauze prelungi in ceea ce priveste proiectele mele. N-am gandit piese noi, pentru ca nu obisnuiesc sa fac asta atata timp cat nu am terminat CD-ul la care lucrez in momentul de fata (inclusiv interviurile aferente lui etc.). Dar, am lansat deja o compilatie de piese Summoning in aceasta perioada de pauza muzicala si, pe de alta parte, o multime de idei mi-au aparut in minte, astfel ca noul ICE AGES nu este foarte departe.

Esti multumit de masterizarea albumului?

Sigur ca da, altfel n-as fi trimis CD-ul masterizat la Napalm Records. N-as accepta niciodata o lansare daca n-as considera-o 100% perfecta. Mai degraba m-as stradui s-o fac perfecta, chiar daca asta ar implica multe luni de lucru.

De ce nu ai invitat si alte persoane pe albumele DVKE, sau de ce nu ai folosit mai multe instrumente ori mai multe voci? Sa fie egoismul, poate?

Imi place ideea de a folosi keyboard-ul atunci cand fac muzica (si de-a lungul anilor abordarea asta a inceput sa-mi placa din ce in ce mai mult, in special datorita faptului ca-mi displace ideea de a copia muzica clasica). Pentru mine keyboard-ul este calea perfecta de a pastra independenta in muzica si de a te afunda in underground. Imi place ca drumul prin care ideea muzicala ce se naste in mintea mea ajunge la CD-ul final sa fie cat mai scurt si mai direct posibil. Folosind keyboards-ul, am un mai mare control asupra compozitiei decat daca as recurge la alte solutii instrumentale.

De ce nu este relansat albumul „Come Heavy Sleep” la Napalm? Este doar o problema legata de layout sau la mijloc este o disputa intre tine si Oliver?

Motivul principal este lipsa layout-ului si faptul ca nu am timp pentru a-l reconstrui. Prefer sa imi dedic timpul noilor piese decat sa mi-l consum relucrand albume vechi. Cat despre disputa, nu cred ca mai exista una, doar fisierele care au fost distruse accidental, insa nu stiu prea multe despre asta.

Ce-mi poti spune despre Ice Ages?

Pentru toate noile piese am deja partea de synth si liniile vocale, insa lipsesc sound-ul si ritmurile. Insa pot sa-ti spun de pe acum ca noul album va fi mai lent, mai dark si oarecum „murdar” (am lucrat mult cu sintetizator virtual tip analog, care mi-a permis mai mult control asupra sunetului). Este mult mai centrat pe liniile melodice (cel putin asa imi pare in acest moment) si pastreaza deopotriva stilul vocal si starea de pe „This Killing Emptiness”.

Cum e viata in Viena acum? Ce inseamna o zi normala pentru tine? Stiu ca ai lucrat pentru o companie IT in trecut …

Lucrez 32 de ore pe saptamana ca programator, fiecare zi de joi mi-o dedic exclusiv muzicii. Asa ca o zi normala pentru mine inseamna job, muzica si timpul petrecut cu prietena mea.

In trecut obisnuiai sa asculti trupe Metal, alaturi de altele Dark Wave si Ethereal. De exemplu, STOA are multe similitudini cu muzica DVKE, nu-i asat? Mai asculti muzica lui Olaf Parusel?

Nu am prea mult timp pentru a asculta muzica si nu mai sunt la curent cu majoritatea trupelor Dark Wave. In ceea ce priveste STOA, m-a impresionat doar primul album, de altfel majoritatea trupelor care imi placeau in trecut si-au schimbat pe parcurs abordarea intr-un fel care m-a indepartat de ele. Mai mult, acum cand keyboard-ul este tot mai putin popular si toata lumea vorbeste despre instrumente reci si orchestra, mi-am pierdut din ce in ce mai mult interesul pentru trupele de Dark Wave pentru ca nu vreau ca genul asta muzical sa se transforme intr-un soi de pseudo muzica clasica iar elementul Dark sa fie uitat, altfel poti asculta doar soundtrack-uri obisnuite. In plus, pentru ca nu am multe cunostinte care asculta Dark Wave imi cam lipseste informatia legata de noi trupe de gen aparute, desi cu siguranta exista unele cu adevarat bune. De exemplu, muzica trupei TRIARII este una buna, foarte puternica si dark. Muzica pe care o ascult este un soi de EBM, dar si aici am probleme mari in a gasi productii de calitate, pentru ca in ziua de azi elementele techno satureaza in mod teribil aceasta scena si tot obscurul s-a pierdut. Una dintre putinele trupe care inca mai creeaza EBM fara a uita de elementul dark, desi aduce pe alocuri ritm si acorduri, este ACYLUM.

In trecut aveai foarte multe contacte si erai implicat in proiecte ca GRABESMOND, ABIGOR, KOROVA, DARGAARD, AMESTIGON… era o scena austriaca de Dark cu totul speciala… Poti sa faci te rog o balanta intre scena Dark a vremurilor trecute si cea de azi?

Sincer, nu ma mai intereseaza aceste aspecte. Inca ma mai intalnesc din cand in cand cu Alex de la DARGAARD de exemplu, mai iesim impreuna dar nu la fel de des ca mai demult, pentru simplul motiv ca timpul pare din ce in ce mai putin acum.

Ai pastrat legatura cu PAZUZU?

Nu. De cand s-a mutat in Canada, abia schimbam cateva randuri intr-un an. Asta e tot.

Tania (solista de pe precedentul album) s-a mutat acum in Italia si intre timp a devenit mama. Ai pastrat contactul cu ea, ti-a ascultat noile piese? A mai cantat si in alte proiecte?

Am intrerupt orice contact cu ea, stiu doar ca s-a intors in Austria si ca urmeaza sa se casatoreasca. Nu mi-o pot imagina cantand in vreo trupa, pentru ca ultima data cand a ascultat-o cantand era foarte pasiva iar vocea era neexersata, asa ca mai degraba tind sa cred ca nu va mai canta vreodata. Insa cine stie ce a mai facut intre timp, poate ma insel.

Ti-a placut ultimul album WELTENBRAND? Daca o sa citesti recenzia mea, vei vedea ca sunt facute multe trimiteri la DVKE (intra pe site-ul meu te rog) si multi fani fac analogii intre soundul celor doua trupe… Mai mult, ai scos un album la MOS…

Pai, nu-i de mirare ca WELTENBRAND seamana cu DVKE, pentru ca debutul DVKE a fost principala sursa de inspiratie pentru Oliver. Imi amintesc ca mi-a spus ca a inceput sa compuna acest gen de muzica datorita debutului DVKE. Nu am ascultat ultimul sau album (n-am prea ascultat nimic de altfel in ultimele luni, a fost o perioada stresanta).

Tu si Silenius sunteti alaturi de mai mult de 10 ani. Cum de-a supravietuit aceasta formula in SUMMONING? Ce parere ai despre proiectul lui Martial Industrial KWO?

Imi pare natural sa continuam astfel. Inca ne place sa compunem si suntem determinati sa facem asta (a devenit chiar mai interesant de cand ne asiguram singuri sound-ul). N-am avut niciodata senzatia ca ni s-au terminat ideile, ba mai mult imi pare mult mai usor acum. Primul CD KWO a fost prea haotic si disturbant pentru mine – prefer muzica oarecum lenta – insa noul album este bun. Ritmurile sunt mai puternice si mai „controlate”, iar compozitiile sunt mai lucrate.

Muzica clasica a fost un puternic element de inspiratie pentru tine. Ce gen de muzica asculti acum si cum privesti emergenta celor trei stiluri muzicale diferite (SUMMONING, DVKE si ICE AGES) intr-o singura entitate, tu? Multumesc.

Cu siguranta am fost influentat de dimensiunea teoretica a muzicii clasice, de polifonia ei etc., dar nu cred ca DVKE a creat vreodata un taram sonor usor de explorat si de savurat de catre un fan obisnuit al muzicii clasice, nici nu mi-am propus asta. Oricum, cred ca muzica pe care o ascult nu o afecteaza pe cea pe care o creez, asa ca nu conteaza daca ascult EBM agresiv in timp ce compun pentru DVKE. Cred ca influenta muzicala nu trebuie sa fie una directa si simplista. Bineinteles ca orice muzica pe care o ascult isi are ecoul indirect asupra celei pe care o compun, dar maniera modernista de-a folosi direct orice tip de elemente muzicale ascultate in muzica pe care o faci (asa zisul crossover sau new metal…) imi pare o abordare banala. De exemplu, pentru o perioada am fost foarte atras de muzica orientala. Am inceput sa invat darabuka/doumbek si mi-am dezvoltat abilitatea de-a produce ritmuri „trick” cu degetele. Asta a avut o influenta importanta asupra muzicii mele, pentru ca mi-am implicat corpul in generarea muzicii (in timp ce la keyboard iti antrenezi doar mintea), dar nu inseamna nici pe departe ca muzica pe care o voi crea in continuare o sa aiba o amprenta araba.

Care sunt asteptarile tale legate de acest album si cand vom avea ocazia sa te vedem in concert?

Esenta DVKE au fost si vor ramane pentru totdeauna melodicitatea si melancolia. Daca una dintre ele ar lipsi, existenta DVKE s-ar sfarsi. Am adus variatii de la un album la altul, dar intotdeauna esenta a fost vie in mintea mea. Acest nou album este o combinatie intre „Come Heavy Sleep” si „In Darkness…”, mult mai dark decat „Come …” dar la fel de polifonic.

Cum iti pare ideea de-a avea un concert DVKE ca un show? … intr-un club restrans, cu lumanari si lumina obscura… cu cateva femei dansand un soi de balet?

Nu cred ca este o muzica care se preteaza aparitiilor live, insa daca ar fi sa-mi imaginez o asemenea situatie as prefera una cu lumanari si oameni care au posibilitatea sa stea jos, decat un concert precum cele clasice de rock.

Cum vezi lupta intre Israel si Liban, politica expansionista a Americanilor in Iraq, Iran, Afganistan, sau includerea in Uniunea Eurpeana a tarilor din estul continentului nostru? Ce parere ai despre reactivarea miscarilor naziste si socialist – nationaliste in intreaga lume? Hitler a fost austriac… se poate sa fii mandru de asta?

Pentru mine Hitler a fost doar un fals si ipocrit nationalist, care n-a facut altceva decat sa-si distruga tara si poporul pentru a putea sta linistit in buncarul lui stupid, relaxandu-se in timp ce mii de oameni erau ucisi in fiecare zi din viata lui. A fost cel mai mare dusman al oamenilor care au ales sa gandesca liber si al minoritatilor de orice fel, iar tendinta de apropiere a scenei Black Metal actuala fata de miscarile naziste o pot vedea doar ca o ignorare a ceea ce am spus mai sus. Metalul s-a nascut din suferinta si este de fapt o „muzica a negrilor” asa cum a zis Varg Vikernes (BURZUM). Majoritatea instrumentelor noastre clasice (ca oboiul, lauta etc.) deriva din instrumente arabe. Mai mult, nu vad nici o cultura ariana pura in muzica europeana actuala de orice fel. Cred ca SUA face acum acelasi lucru pe care l-a facut si Hitler pe vremea lui, dar strategia SUA implica pasi mai lenti si mai intelepti, preluand controlul asupra lumii intregi pas cu pas. N-am admiratie pentru nici un terorist musulman, nu sunt altceva decat nazisti pentru mine datorita atacurilor lor asupra oamenilor nevinovati, dar cred ca este finalmente doar un efect al demersului SUA de preluare a controlului asupra lumii intregi. Regret din tot sufletul faptul ca oamenii trebuie sa sufere pentru asta. In ceea ce priveste relatia Israel – Liban, nu fac nici o diferenta intre cele doua, pentru ca nu mi-ar place sa-mi fie distruse de bombe casa sau studioul si, sunt convins ca nici oamenilor din Liban nu le place asta.

… un salut dark cititorilor nostri!

Sper ca ascultatorii din Romania se vor bucura de acest nou album, dar stiu sigur ca anumite acorduri noi vor fi savurate din plin de multi dintre fanii de mai demult. Sper ca n-ati uitat de DVKE in toti acesti lungi ani de tacere nevoita 🙂

Multumesc Richard pentru rabdare si pentru faptul ca existi! Muzica ta este una superba iar fanii de pretutindeni vor avea un nou alt motiv de a vedea aceasta toamna in coloraturi mai confortabile si atragatoare.

Septembrie 2006.

www.myspace.com/dieverbanntenkinderevas

Comenteaza