Tenhi „Maaaet”

Dupa un debut fulminant si un MCD interesant, Tyko, Ilmari si Ilkka realizeaza un al doilea material mai putin comunicativ, mai degraba experimental, deloc gustat de fanii Folk/Traditional Music. Dupa o groaza de ani cei 3 se intorc in forta, cu peste o ora de muzica Folk/Progressive, cantata in finlandeza, cu 12 piese diferite, complexe si fermecatoare! Multi se grabesc sa faca diverse comparatii intre „Kauan” si „Maaaet”. Daca ar fi sa merg pe aceasta linie, atunci pot spune ca ultimul este mai lucrat, axat parca mai mult pe voce, cu o linie melodica foarte stranie, conturata de cateva chitari acustice extrem de simple dar rezonante, cu un pian identic cu cel din HARMAA, un bass ce da o nota extrem de grava soundului si diverse percutii ce-si au farmecul si rostul lor. Vocile celor doi sunt extrem de reci, calme, deprimante si triste, ca si intrega atmosfera degajata!

Daca ar fi sa ma uit in spate, atunci as putea spune ca „Kauan” este cel mai melodic si de impact album, „Vare” unul deloc digerabil iar „Maaaet” cel mai sumbru si glacial sound din istoria TENHI! Daca ar fi sa iau un alt reper de a analiza albumul, atunci ma vad nevoit sa va spun ca nu gasesc nici o trupa cu un sound asemanator. Recunosc ca am asteptat albumul cu mare interes si pot afirma ca a meritat! Ar fi totusi un mare semn de intrebare, iar acesta s-ar contura in lipsa oricarei forma de coloratura muzicala, sunetul final fiind unul uneori sec, anost si fara speranta. Una peste alta, un album al naibii de original si introspectiv, unde semnalele extravertite sunt greu de reperat, ceea ce nu cred ca va ajuta ca noul TENHI sa devina un album de top… mai bine zis de gasit prin topuri! El va fi un album de suflet doar pentru cei ce inteleg dinamica si dimensiunea finlandezilor! Un excelent material pentru anul 2006!