STOA „Silmand”

Olaf Parusel este unul dintre cei mai talentati muzicieni din intreaga scena Goth iar activitatea lui inceputa in 1991 a fost un reper semnificativ pentru multe trupe, mai ales ca cele trei albume realizate in cca 17 ani raman piese de colectie, cel putin pentru mine. Daca e sa tinem cont ca precedentul album STOA a fost realizat in urma cu sapte ani, atunci putem spune ca aparitia lui “Silmand” este un eveniment! De data aceasta Olaf ne prezinta un album mult mai colorat, ce oscileaza intre Classical Minimalist si Goth Pop, cu piese foarte diferite, unele dintre ele mai degraba experimentale decat caracteristice soundului STOA.

Avand la baza si colaboratori externi, cum ar fi Louisa John Krol, Pieter Nooten (ex-CLAN OF XYMOX), Mark Hartung, Brett Taylor sau Ralf Jehnert (LOVE IS COLDER THAN DEATH), noile compozitii deruteaza pe alocuri ascultatorul obisnuit doar cu nota Dark Orchestrala impecabila sau vocea remarcabila a Mandy Bernhardt, cea care pe precedentul album a reusit sa contureze un univers fantastic. Poate cel mai experimental dar si diferit dintre toate, cu atingeri comerciale pe unele piese, noul STOA este un album de retinut, chiar daca suma de influente nu reprezinta chiar atuul pe care il asteptam cu atata nerabdare. Booklet-ul CD-ului este unul foarte elegant si distins, textele pieselor sunt cantate in mai multe limbi, ceea ce da senzatia unui album “globalizat”, cu mesaj multicultural. Deosebit, inteligent insa captivant doar pe cateva secvente, acolo unde STOA ramane STOA, acolo unde alaturi de operatica voce a lui Mandy si pianul grav si sobru al lui Olaf intervine inspirat cello-ul Cristinei Fischer… si ce atmosfera fantastica poti gasi pe “La Lune Blanche”, “Iter Devium”, “Hanuz Nist”… sau pe instrumentalele “Sakrileg”, “Daar”, “Ways” sau “Modesty”! Colaborarea cu Louisa pare o alegere inspirata doar pentru ca aceasta are o voce superba si chiar daca dimensiunea ei nu este atat de dark pe cat e soundul STOA, exprima, in cele din umbra, o dimensiune mai calda si poate mai candida unversului glacial creat de Olaf.