SHAPE OF DESPAIR „Angels Of Distress”

Sa vedem ce avem aici: solo-uri lungi de chitara, bombastic keyboard, depresiva, trista si pe alocuri „ultra-deep growls” voce masculina, incantatoare si fragila voce feminina, atmosfera glaciala, fara speranta… un peisaj rece ce te trimite cu gandul la iarna finlandeza. ESOTERIC se intalneste cu SKEPTICISM, adica Slow Majestic Funeral Doom Metal!!! Fata de precedentul album, „Shades Of…”, trupa vine cu noi membri, vocea fiind facuta de Pasi Koskinen (AMORPHIS) iar Toni Raehalme partile de vioara.

Toata aura depresiva da o nota specifica albumului, mai putin transcedental si parca mai accesibil ca precedentul, dar in aceeasi atmosfera funebra. Desi trupa si-a schimbat componenta, ex-RAVEN continua linia cu care a inceput in urma cu sase ani, usor monotona si acum chiar plictisitoare dupa mai multe auditii. Daca ar fi sa punem cap la cap cele doua albume, gasesti diferente in sunet si concept, ceva mai clar si profesional in ultimul, dar fara schimbari majore in orientare. Acest lucru mi se pare cel mai grav, adica unde se vede evolutia? Nu mi se pare inspirat conservatorismul in astfel de muzica, constienti fiind de faptul ca o gramada de trupe finlandeze urmeaza aceeasi linie melodica. Un pas inainte pentru biografia trupei, o stagnare pentru conceptul muzical al celor sase membri.

Merita sa asculti albumul odata, de doua ori… dar dupa aceea, schimbi CD-ul. Cred ca vreau si altceva, nu numai piese lente, extrem de lungi, monotone si asemanatoare. Cred ca ar fi si o explicatie pentru acest sunet plictisitor: albumul a fost conceput intre 1997-1999, adica destul de demult, termenul potrivit astazi pentru conceptul muzical al finlandezilor fiind anacronic! Trist fapt, la fel ca si muzica! Desteptarea colegilor, suntem in mileniul trei! Un punct il plus il constituie design-ul deosebit al digipack-ului.