NOVEMBRE „Materia”

Uneori poate ca nu e bine sa fac cronici unor trupe pe care le cunosc de foarte mult timp. De ce? Pentru ca incerc, in cazul de fata, sa imi amintesc ca, in urma cu vreo 12 ani am trimis o scrisoare catre trupa CATACOMB (despre care citisem intr-o revista underground) pentru a primi demo-ul lor si m-am trezit in plic cu un album ce m-a rupt la acea vreme: „Wish I Could Dream It Again”. Coperta arata destul de straniu insa muzica era extraordinara pentru acea vreme: o imbinare lucrata intre Death metal, Melodic, Gothic si Classic! Imi spuneam ca e o KATATONIA in varianta italiana… apoi comparatiile mai dese au fost facute cu OPETH… si uite asa trio-ul a reusit sa scoata alte albume, „Arte Novecento”, „Classica” si „Novembrine Waltz” fiind destul de mediatizate, pentru ultimele doua avand un suport mai activ al celor de la Century Media.

A urmat apoi o perioada de liniste, chiar se punea la indoiala existenta trupei, fratii Carmelo fiind mai mult focusati cu studioul lor de inregistrari. Surpriza a venit anul trecut, cand label-ul britanic Peaceville le-a oferit un contract, ceea ce ma face sa cred ca italienii vor avea toate atuurile sa ne ofere si alte capitole NOVEMBRE. Primul dintre ele a aparut acum si, pare a fi unul foarte inspirat, in ciuda unei monotonii ce se aseaza pe cateva din piese. Probabil ca inflexiunile vocii lui Carmelo dau cateva rateuri pe unele acorduri iar rupturile de ritm, unele chiar prea brutale (vezi „Comedia”), supara urechea. In rest, toate bune, un album foarte bun, cu un sunet exceptional, cu o atmosfera impunatoare, cu o voce ce se aude in italiana perfect, iar in engleza creeaza o stare melancolica (este mai degraba lalaita si cu tonalitate prea ridicata), totul pare sa fie bine balansat si complex abordat. Chitarile sunt elementele forte ale albumului, chiar daca pe anumite pasaje devin usor plictisitoare, probabil datorita lipsei unei diversitati conceptuale. Ca un punct final, orchestratia este de exceptie, vocea cantata calm este de efect (in schimb elementele guturale de pe finalul albumului par alese complet gresit, stricand armonia unui capitol visator), iar albumul este o mica bijuterie Atmospheric Modern Metal!