LAIBACH „Volk – DVD”

Anul trecut spuneam ca LAIBACH a fost poate cel mai frumos concert din viata mea! Eveniment ce s-a petrecut in Bucuresti, in turneul de promovare al noului album „Volk”. Nu neaparat pentru imagistica (a caror proiectii din fundal au fost excelent legate de conceptul LAIBACH), ci ca mesaj interior! Am ascultat acest album in premiera la concert si am fost lovit de aceste imnuri interpretate intr-o maniera unica! Ma asteptam sa ascult, „Tanz Mit Laibach”, „Life Is Life” sau alte piese mult mai „zgomotoase”, sa vad un show Industrializat… Si cand acolo, ce am primit? 13 piese superbe, atmosferice, melodioase, imnurile de stat a 13 tari, unele prelucrate intr-o forma dramatica, chiar apoteotica (America). Apoi, Rusia foarte melodica si plina de mandria de a fi Mother Land, Israel foarte impunatoare ca mesaj, acel taram al nesfarsitelor razboaie intre evrei si palestinieni, Spania foarte dezinvolta si conchistadorica, Italia plina de post romantism, Germania la fel de rece ca si poporul reprezentat, Turcia si China foarte introvertite, Anglia bombastica dar aroganta, o Japonie foarte specifica, O Franta plina de cultura si… cea mai frumoasa piesa, care suna altfel decat pe album, Slovenia, cea mai reusita piesa in concert si unde si ei parca au dat totul din ei. Ultima piesa din prima parte a concertului se incheie cu NSK, imnul national din tara lor virtuala. Partea a doua a concertului ne prezinta, intr-adevar, piesele mai vechi, foarte Industrializate, in numar de sase, unde isi fac aparitia si doua percutioniste/bateriste care dau o oarecare savoare concertului, de altfel, foarte reusit. Desi vocea lui Eber da senzatia in concert a unui sunet mai sec si mai strident decat pe album, ce se obtine in final este o muzica foarte reusita, mixata decent, mai ales ca cei patru se bazeaza si pe sprijinul colegilor din grupul SILENCE, ale caror synth suna excelent, ca si vocile din fundal. Tinuta scenica a artistilor este si ea una remarcabila, totul e perfect pentru atmosfera trupei, avem aproximativ doua ore de LAIBACH pe acest DVD, de fapt inregistrarea integrala a concertului din martie 2007 din Trbovlje.

Am ramas surprins sa vad ca in acea sala erau spectatori de toate varstele, ceea ce dovedeste inca odata ca LAIBACH este o trupa respectata, apreciata, dar si dementiala, plina de substrat si de mesaje de protest fata de greselile pe care le vedem facute de lumea ce ne inconjoara, cu riscul ca uneori ea sa fie asociata cu o trupa ce sustine si promoveaza miscarile nationalist extremiste! Asa am vazut si eu la Bucuresti, din pacate, din putinii spectatori care erau in acea sala unii dintre ei doreau sa evidentieze in cel mai pueril fel faptul ca sunt reprezentatii unor organizatii de dreapta. Patetic! Este trist sa vezi ca se fac asemenea asocieri, cand LAIBACH incearca de zeci de ani sa-si sutine intr-un mod cat mai original si pasnic ideile lor de iubire fata de patrie, neam si de dezgust fata de expansiunea si globalizarea tuturor nonvalorilor mercantile de astazi. In fine, dupa ce am vazut acest DVD mi-am dat seama ca LAIBACH suna identic in concertele lor (asta ar putea fi singurul punct slab) dar sunt linistit ca de-acum pot sa privesc cand doresc acest concert, care de un an si ceva nu mi-a mai dat pace, obsedandu-ma continuu.

Din pacate pentru cei care nu au fost la concertele lor, ma tem ca nu vor reusi sa perceapa la rezonanta maxima intensitatea mesajelor acestui grup… care in concert este pe cat de rece/sobru/distant, pe atat de respectuos fata de public!