Borknagar „Universal”

Totul a plecat in urma cu vreo 16 ani, cand chitaristul Oystein Garnes Brun vroia sa cante si altceva in afara de Death Metal. De fapt, cam toti nordicii incepeau sa-si schimbe orientarea din Death in Black… de ce sa nu o faca si Oystein? Si asa a aparut BORKNAGAR si un debut foarte apreciat la acea vreme, deoarece componenta era formata din muzicieni din ENSLAVED, GORGOROTH, ULVER sau IMMORTAL!

In decursul timpului s-au perindat foarte multi muzicieni cunoscuti cu care s-au realizat albume memorabile, BORKNAGAR fiind usor asimilata ca o trupa de Traditional Black Metal. In 2009 Oystein (singurul membru stabil inca de la inceput) s-a apucat sa lucreze la cel de-al 8-lea album, alaturi de muzicieni de marca: Andreas “Vintersorg” Hedlund la voce, Lars “Lazare” Nedland (SOLEFALD) la clape, Jens F. Ryland la chitara (fost DHG), David Kinkade (fost MALEVOLENT CREATION) la baterie si Jan Erik Tiwaz (EMPEROR si SATYRICON live) la bass.
Cu o asemnea echipa, Oystein a realizat o mica bijuterie muzicala, ce imbina, deloc original pentru vremurile de acum dar caracteristic soundului BORKNAGAR, ingrediente Folk, Black si Progressive in cel mai melodic si epic mod cu putinta!

Avem si o piesa ce ar fi trebuit sa intre pe “The Archaic Course”, in urma cu 12 ani. Aceasta “My Domain”, cu Vortex la voce, e de-a dreptul stralucitoare! Nu stiu daca “Universal” are ceva in plus fata de celelalte albume BORKNAGAR… poate la productie, la masterizare, la sunet… in rest, este doar BORKNAGAR, usor de recunsocut, usor de caracterizat!
Alternanta vocii lui Vintersorg comunica perfect cu clapa “retro” a lui Lazare, sunetul final facand trimiteri si spre anii 70! Chitarile par sa fie la fel de in forta iar bateria parca e mai mult focusata pe dinamica decat pe tehnica, crescand usor tempo-ul fata de albumele precedente. Nihil Novi Sub Sole, doar BORKNAGAR in toata splendoarea! Merita de ascultat… si neaparat de vazut live, daca vrem sa o privim ca pe o provocare, intrucat tehnicitatea acestui sunet este mult mai usor de reprodus in studio si mult, mult mai greu de rezonat pe scena, in fata unui public obisnuit cu ritmuri cadentate sau ultrarapide si nu atat de complexe si invaluitoare!