Anathema „We’re Here Because We’re Here”

Iata ca spre sfarsitul acestei luni va aparea cel de-al 8-lea album al celebrei trupe britanice!
Toate prezentarile tin sa comunice ca acest material este cel mai bun din intreaga istorie, cu cea mai buna voce masculina, cele mai bune versuri, cele mai inspirate chitari… intr-o formula completa, in sensul ca si Lee, sora lui John Douglas, face parte acum din trupa. Hai sa vedem daca asa si este, ca de marketing ne-am cam saturat, muzica conteaza, in cele din urma…

Ei bine, avem parte de 10 piese, destul de greu de incadrat stilistic dar usor de recunoscut! ANATHEMA ramane ANATHEMA! Este, de departe, cel mai complex album dintre toate, cel mai lucrat, cel mai experimental si variat! Imi plac influentele anilor 70 mixate cu sample-uri stranii (ceva atingeri spre Led Zeppelin, vezi secventa „”Presence””, unde vocea feminina ne deschide in doar cateva zeci de secunde poarta spre levitatie, conturata perfect pe „”A Simple Mistake””), dar si putin din psihedelicul PINK FLOYD.
Este un album plin de atmosfera, foarte relaxant dar si cu multe pasaje relaxate, melancolic, cu mult romantism, ghidat de keyboard si de mixul inspirat de voci, vocea feminina reusind, de data aceasta, sa ofere un balans perfect vocii masculine care, pana acum, tindea sa plictiseasca pe alocuri. Avem si un invitat care participa pe piesa „”Angels Walk Among Us””, adica celebrul Ville Valo/HIM, piesa cu destinatie certa de balada, care va rupe multe inimi!
Steven Wilson a fost cel ce s-a ocupat de mixajul materialului, masteringul fiind asigurat de o alta legenda, Jon Astley, cunoscut din colaborarea cu The Who. Daca mai tinem cont ca anumite aranjamente muzicale au fost facute de Dave Stewart (Porcupine Tree), este usor sa realizati ce asteptari exista! Pe de alta parte, era normal, deoarece Kscope este label-ul ce a lansat multe albume compuse sau produse de cei ce reprezinta PORCUPINE TREE…

Si totusi, o piesa atat de frumoasa si elaborata ca „”Universal”” te face sa te intrebi cum au putut lasa inainte o secventa destul de banala si cu acorduri repetitive ce numai atmosfera nu poate sa creeze, „”Get Off, Get Out””.
Si ma intorc acum la a treia piesa de pe album, „”Dreaming Light””: este atat de simpla dar cu un set de chitari si un keyboard ce dezvolta o aura cosmica fascinanta, finalizand cu o suma de sample-uri vocale impresionante.

O piesa agitata, poate mai zgomotoasa poate fi considerata „”Summernight Horizon””, acolo unde atat pianul cat si chitarile au o dinamica atipica de restul pieselor. „”Hindsight”” este o alta bijuterie muzicala, bazata pe solisticile prelungi de chitara, perfecta pentru a inchide albumul.Desi dupa plecarea lui Darren ANATHEMA nu m-a mai fascinat decat prin piese punctuale, noul album ma face sa-mi ridic palaria in fata sextetului! Este un album mult prea asteptat de toti fanii ca sa nu fie adulat instantaneu!
De precizat clar: cei ce se vor astepta sa asculte inca sonoritati Metalice pe acest album, vor fi complet dezamagiti de dimensiunea „”light”” a sunetului! Daca nu in august, sunt mai mult ca sigur ca Artmania ii va aduce pe britanici in urmatoarele luni aici! Sunt prea multi fani flamanzi sa vada ANATHEMA din nou live!