Peter Bjärgö „A Wave Of Bitterness”

Exista fani ai piesei „Innocent Child”, de pe albumul „Inner Pale Sun”, realizat de ARCANA acum sase ani? Daca da, acest CD este o alegere perfecta! Mentorul celebrului grup suedez a conceput si inregistrat in primele luni din acest an, in propriul studio, o bijuterie Dark Ambient cu cateva palide insertii si din alte stiluri, cele mai vizibile fiind percutiile Ethno, in genul DEAD CAN DANCE.

Este, daca se pastreaza proportiile, o replica a ceea ce face Brendan Perry acum versus celebrul grup acum desfiintat… cam asa ar fi acest album versus istoria ARCANA. Pentru a se putea asculta corect cele 9 compozitii, este nevoie de o anumita stare… numele albumului spune totul despre atmosfera grava, trista, deprimanta, de izolare totala, dar in acelasi timp sobra si intunecata!

Nu este un album pentru mase, nu este un sound pentru cei ce doresc sa desluseasca neaparat un ritm sau o melodicitate.. este mult mai introvertit si intuncat chiar si decat mesajul muzical ARCANA! Mai mult, acum, vocea lui Peter este fantastica iar inregistrarea plus mixajul sunt lacrima! „Ianua” este un intro ce pregateste ascultatorul pentru ceea ce va urma, aici doar printr-un pian destul de monoton ce se interpatrunde cu un vuiet apocaliptic dar fara forma.
Piesa „A Wave Of Bitterness” debuteaza cu o percutie si efecte bombastice insa destul de repetitive, noroc cu vocea normala si corurile care apar pe alocuri. „A Choice Of Silence” poate duce lejer cu gandul la atmosfera de pe „Within The Realm Of A Dying Sun”, un album de referinta pentru toti fanii lui Brendan & Lisa. Putin mai sobra dar la fel de grava pare a fi si „In Useless Retrospective”, doar ca aici vocea soptita a lui Peter dezvolta o dimensiune misterioasa, ce confera, in final, o stare catarhica… „Insomnia” degaja o aura ciudata, reverberanta, si care, instrumentala fiind, contureaza o stare apasatoare, marcanta si obsesiva urechilor. „VI” este axata de percutiile Ethno, pe alocuri intervenind timid vocea soptita a artistului, o piesa ce aduce mult cu „Le Serpent Rouge”, cu intreaga atmosfera orientala conturata acolo.

Cea mai intunecata secventa cu mesaj introvertit ce face atingeri vizibile cu primele albume ARCANA este „A Slow Wave”, o piesa de altfel atipica si fara nici o dinamica propriu-zisa. Urmeaza „Imprisonment of The Mind”, poate cea mai ritmata si epica compozitie de pe intregul album, ce scoate parca fanul din starea de meditatie in care cazuse pana atunci.
Vocea lui Peter este mult mai energica, mai bombastica iar fundalul este plin de ritm si expresivitate.. se poate spune ca este o piesa autentica ARCANA, o reala placere de ascultat dar si de vizualizat pe scena. Iar ca perplexitatea sa fie maxima, Peter alege la final o secventa lenta uluitoare, condusa de un pian simplu dar impunator, peste care se suprapune vocea sobra si de o tonalitate joasa remarcabila, ce alterneaza cu pasaje corale dementiale si un keyboard inspirat.
Se pare ca „Withdrawal” este una dintre cele mai frumoase piese Dark Ambient din tot ce a compus Peter & ARCANA pana acum! Albumul trebuie ascultat cap-coada, caci ordinea pieselor ajuta sa se patrunda (afunda/scufunda) mai usor in universul meditativ si intunecat al celebrului artist!

Pacat ca albumul are doar 40 de minute, ar fi putut, totusi, sa fie mai lung si poate cu mai multa dinamica, pentru ca, ascultat superficial sau poate la o masa cu prietenii, ar putea parea sec si lipsit de varietate. Daca se doreste o evadare din tot ceea ce ameninta continuu, noile compozitii ale lui Peter Bjargo pot fi PANSAMENTUL perfect pentru orice suflare cu sau fara speranta… desarta!

Poate ca albumul nu e de nota maxima, insa, la cum suna ultima piesa, comentariile sunt de prisos!