PARAGON COLLAPSE „The Dawning”

Cand am ascultat primele piese in varianta demo, m-am intors in timp cu mai bine de 20 ani! Ce Doom/Death de odionioara, pffff!
Ceva din THE 3rd and THE MORTAL, cu vioara a la MY DYING BRIDE, cu mood ELBERETH, atingeri MADDER MORTEM si voce a la The GATHERING, din vremea fabulosului “Mandylion”. Si pentru o trupa autohtona, complet necunoscuta, chiar a fost o surpriza mare pentru mine. Inteleg ca bazele proiectului au fost puse inca din 2008, cand Alex si Ion au conturat primele acorduri. Dupa un an a aparut la voce si la vioara Veronica iar in 2011 s-a infiintat efectiv trupa, scotand si primele piese demo. Dupa cateva schimbari de componenta, cei 3 trupeti i-au cooptat pe Vali si Codrin, pentru a avea o trupa completa si, intre timp, au reinregistrat cele 7 piese demo, cca 60 minute.

Si astfel apare primul album al trupei, care pare a fi un tribut al vremurilor de demult, cel putin ca emotie si traire. Vocea Veronicai este, intr-adevar, spectaculoasa iar pasajele cu vioara cred ca fac deliciul intregului sunet. De fapt a intregii muzici, pentru ca fara ele trupa nu ar fi fost remarcata, sincer! Chimia sintetica dintre vioara si voce imi aminteste de vechiul TRISTANIA sau THE SINS OF THY BELOVED, cu acele ecouri Folk, pline de melancolie post-romantica, dar si cu influente Gothice, ca in cazul trupei FLOWING TEARS & WITHERED FLOWERS. Chitarile penduleaza intre Atmospheric si Progressive, cu timide atingeri Psychedelic, chiar putin avangarda a la ATROX iar bass-ul ar fi putut jongla mai mult, mai ales pe acordurile lente, pentru a accentua nota Dark.

Cinelele celui de la tobe suna cam sec si liniar, insa la Doom e chiar greu sa faci minuni, cand ritmul este cum este. Dar mai multa improvizatie putea incerca, totusi. Nici mixajul nu se remarca cu ceva special, hai sa-i spunem ca nu e nici bun nici rau, e modest, care ancoreaza intregul vibe in anii 90. Nu stiu daca e de bine sau de rau acest lucru, pentru ca este vorba de un debut.

Este clar ca mi-a ramas la inima acest album, dar nu cred ca as dori sa ascult noi piese in acelasi stil. Trebuie venit cu un suflu nou, ca suntem in mileniul 3! Iar ideile muzicale au nevoie de mai multa autenticitate si un refresh modern, mai tineresc, inovativ si catchy. Oricum, misto e ca trupetii ieseni ne arata ca muzica Dark underground continua sa existe si la noi, mai ales cand e vorba de cei ce de-abia pornesc la drum. Faina si coperta albumului, facuta chiar de Vali Seciu, noul membru. Succes tuturor, de acum sa-i vedem si pe scena!