Vot DBE, dorinta sau recomandare?

Acum si cu al meu Quiz DBE. Adica vot. Am primit cel mai mare feedback din toate editiile, adica peste 300 de pareri (peste 500 de trupe recomandate) in doar 3 zile. Si incep sa despic firul in patru ca un dumer autentic, hah. De ce oare atat de mare feedback? Ce-am mai facut eu bine de se intereseaza lumea sa completeze? Marketing istet? Lipsa de evenimente de la noi in acest fel? Este chiar un gol lasat si neumplut de altcineva? Sau poate pentru ca DBE are mai multe like-uri pe FB decat in anii precedenti? Sau ca a luat pauza un an? Sau ca am prins pe faza mai multi care au fost prinsi de ideea de votare? Doar oare cei care au votat sunt si cei care conteaza? Sau care au mai fost si ar dori sa revina? Sau unii care n-au putut ajunge sau nu stiau de DBE pana azi si acum vor veni sigur? Vin ei sigur, dar: „daca va cadea cu Artmania sau Rockstadt, hmmm… sau daca nu vine trupa x, nu cred ca voi mai ajunge… sau daca e tot 200 lei, pfff, de unde naiba atatia bani, plus transport, cazare, mancare si bautura pentru 2-3 zile? Sau poate vin doar in ziua de Metale… sau in cealalta… sau vor fi mai multe?… dar oare va exista bilet pe zile sau doar abonament?… mda, oi vedea… bine ca s-a anuntat, am timp pana in august sa decid ce voi face… sa vad si ce tovarasi se baga, ca singur parca nu m-as duce… ca am auzit ca acolo is de aia eclectici, elististi, ezoterici, cunoscatori, shamani, ciudati (si mie imi place sa fiu ciudat, da’ nu tot timpul)… Ca acolo nu e moshpeala, ca lumea vine imbracata altfel, nu ca la sprit… ca e faina locatia (daca o fi tot aia), ca lumea care a fost s-a bucurat de festival… da’ cica nu e festival, e moment in timp… ah, ba nu, auzi la ei, e o experienta, o traire… wtf, e un festival si atat. Si cica se vorbeste de DBE si pe afara, ca vin multi straini, ca e un Roadburn mai mic si mai folk, care place multimii… si ca cica se cade sa te vada lumea pe acolo, ca cica faci parte din aia trv… aia care stiu muzica, care sunt deschisi la nou, la schimbare, la inovatie, la originalitate… mdea, unele faze imi plac, altele mi se par stupide deja, dar s-ar putea sa pun o bifa, da’ cica astept sa se alinieze astrele… mai ales ca in perioada aia sunt si perseidele, vad eu ce ramane si ce pica…”

Si de aici incep sa fac similitudini, sa cred ca si in noiembrie, la votul prezidential, vor veni mai multi, care sa puna stampila pe cine cred ei. Doar cu ajutorul fostilor sau actualilor ignoranti (asa, ca mine, pana azi) putem sa mergem pe drumul cel bun. Ca ceilalti, aia care voteaza tot timpul cum le spune partidul sau interesul, oricum vor fi la vot si, de o buna bucata de vreme, traim dupa deciziile lor, pentru ca noi suntem scarbiti de ce se intampla, iar ei voteaza, deci au majoritatea. Mai cunosc si sindromul celor care merg la vot si pun stampile pe toate casutele, ca protest. Cica asa aflam cat suntem cei scarbiti de clasa politica actuala. Am gasit un rost, chipurile, bunnn. Ok, am vazut asta, da’ acum hai dreak la vot si sa votam corect. Bine, si asta cu termenul corect e o intreaga semantica, ca e relativ, dar na. Si ma intorc iar la votul DBE. Votul anulat este aici (da, si aici putem face o translatare „interpretativa”) cel al catorva care au propus trupe care nu mai exista. De exemplu, BATHORY. Pai nenea Quorthon s-a dus acum cativa ani si gata cu minunea Viking suedeza. Trupa e moarta, gata! Bine, nu m-ar mira sa reapara trupa, pentru ca mai stiu eu ce fost tobosar sau chitarist ce o fi participat pe cateva albume sau a aparut live considera ca are si el dreptul la „drepturi de autor” BATHORY, eventual gaseste si o interpretare avocateasca legala si gata! Isi trage cativa muzicanti, repeta la greu „Twilight of the Gods” si apoi turnee in toata lumea, ca are el o poza cu Quorthon de mai stiu eu de la ce concert cvlt BATHORY de acum catralioane de ani si na, spiritual BATHORY continua. O fi asa, probabil ca se vor gasi multi nostalgici scosi de la naftalina care sa rezoneze la slagarele vechi, la vremurile de odinioara. Pai putem sa spunem ca nu exista o multime de oameni in lumea asta carora sa nu le placa nuntile? Sa ceara la dans si piesele lor preferate, alea cunoscute? De la Metallica la Cotabita si tot asa… Si daca muzica e buna, eventual si cu mult sprit in freza, plateste la sfarsit chiar mai mult decat pretul mesei, al nuntii.. Sau al biletului de intrare? Hai ca am devenit rautacios si chiar nu vroiam. Fiecare cu nuntile lui, eu mi-s din alt film si pentru mine BATHORY e mort, deci vot anulat. Punct!

Deci da, am avut multe voturi pentru trupe care nu mai exista. M-a bucurat ca cineva a cerut SADNESS, dar a mentionat ca daca s-ar reinfiinta! Moamaaaa, as da oricat sa-i vad cu „Ames De Marbre”. ULVER au cerut cativa, dar nu sunt sanse, asa ca poate ii va aduce altcineva in anii urmatori. M-am tot chinuit in ultimii ani sa ii aduc, dar daca nu a iesit pana acum, e clar ca nu e pentru mine. La fel si cu TENHI, mai ales ca agreasem cu ei pentru un concert unicat dar na, am ales altceva atunci. Mdea, toate astea ti se intorc… Sau na, cine stie. O alta trupa votata a fost IN THE WOODS… Recunosc ca e o trupa pe care o iubesc nespus si m-as bucura sa-i vad live. Au anuntat ca au deja material pentru 2 albume noi, ca se cauta formula ideala de membri, totul suna interesant, nu au inca idee daca vor canta live, deci na… ideea e ca noul ITW… va fi fara Jan Kenneth… si, fara acea voce, prefer sa trag mai intai aer in piept si dupa aia mai vorbim. Sunt multi care au votat, pe buna dreptate, ceea ce le place si chiar si-ar dori sa vada la DBE. Probabil ca ei nu stiau ca DonisArt nu a adus niciodata in Romania trupe care au mai cantat inainte aici, aduse de altcineva. Nu e neaparat o regula, ci mai degraba un principiu de la care nu am abdicat pana acum. De ce sa aduc o trupa in care „a investit” altcineva? Daca cineva doreste sa aduca oricare trupa din cele aduse de DonisArt, sunt foarte bucuros ca se intampla, asta inseamna (pentru mine) ca am pus si eu umarul sa creasca notorietatea lor in tarisoara noastra. Exemplu cel mai facil ce-mi vine in minte este VULTURE INDUSTRIES, care au fost deja anuntati la ROCKSTADT. Fac un show demential, nu trebuie pierdut! La fel cum si DORDEDUH au avut anul acesta un recital in fata la vreo 2-3 mii de oameni, incantator! Fain ar fi sa vina si la anul, este emotionant sa vezi o trupa romaneasca de nisa apreciate de mii de oameni, care canta ca headliner.. sau second headliner!

Ha, mi-a venit in minte o discutie cu un prieten drag, fanatic in sensul bun cand vine vorba de muzica, care imi reprosa ca „fac o defavoare artistilor” prin maniera asta exclusivista, de a aduce trupe departe de Bucuresti, cum am facut-o la Alba Iulia. Probabil ca are dreptate, intr-un fel, dar nu toata lumea gandeste numerologic. Nu ma intereseaza ca DBE sa adune 1000 de oameni, sau sa creasca, sa devina un gigant! N-ar fi mare lucru, bani exista, experienta la fel, cunoastem si trupe mari care ar putea aduce public… mai adaugam ceva berari, sponsori din bransa si gata, DBE devine festival de succes. Dar, sincer, eu nu-mi doresc compromisuri, m-as bucura sa ajunga DBE sa se finanteze singur, fara a gasi artificii marketizate, cu headliner si concept de umbrela, sub el sa aduc si altceva. Am vazut cum se poarta, am vazut cum se intampla, e bine ca se intampla, doar ca eu gandesc complet altfel, fara a exclude sau a detesta cum se practica. E ca si cu toate corporatiile astea, dragul meu prieten, care, pentru a continua, a se dezvolta si a deveni mari, au o strategie corporatista, pe termen lung de business, de a face bani din orice, de la paharul de plastic personalizat si pana la headliner-ul care sta la standul propriu de merchandise pentru fotografii contra cronometru cu fanii. Prefer oricand o palinca curata, homemade, decat nu stiu ce whiskey meserias. Evident ca intre o palinca despre care nu stii nimic (ca nu e promovata cu flyer, afise, bla-bla) si un whiskey recunoscut si apreciat, decizia de a alege este, de cele mai multe ori, cea lesne si comoda. Si fara prea multe emotii. Doar ca mie imi place sa risc. Imi place sa rearanjez principiile, sincer. Si imi place sa dau o sansa celor ce fac palinca buna, doar ca nu au apucat inca sau nu isi doresc sa puna sub lumina reflectoarelor munca lor, prin orice mijloc. De multe ori, pretul la acea palinca necunoscuta poate sa fie mai mare decat de la Whiskey-ul apreciat de toata lumea, dar una e cand faci 100 l si alta cand faci mii de hectolitri. Ambele au aroma, ambele sunt tari, bune la gust, unele au poveste proprii, altele povestesc povestile altora. De asta organizatorii mari, aia profesionisti de evenimente (sau producatori worldwide de spirtoase) nu sunt interesati sa promoveze trupe (sau branduri) ale caror costuri de transport cu avionul (sau costuri de productie pt palinca proprie) sunt mai mari decat fee-ul (sau pretul de vanzare vs buget de promovare). Pentru ca ei nu concep ca o trupa canta si probono, daca bugetul este mult prea mare. Sau ca accepta sa cante pe altfel de conditii decat cele oficiale (nu printr-o negociere uzuala, negustoreasca), doar pentru ca vor sa fie prezenti acolo. Mai clar spus, daca stai la o snoava cu producatorul de palinca, iubitorul de palinca, care face si el 100 l si vrea sa vanda doar 50, ca restul si-l tine pentru el, ai sansa ca, din vorba in vorba, din pahar in pahar, sa afli cat mai multe, nu numai despre productia sau retele de palinca, poti afla de razboaie, de arta, de istorie, de mult mai multe. Crezi tu, prieten drag, ca la urma, producatorul asta de palinca ii va da bon pentru cata palinca a baut cu omul pe care tocmai l-a indragit? In casa lui? Nici nu-l mai interesaza banii, pentru ca a intalnit un suflet fain, a simtit deschidere catre o poarta noua, catre cunoasterea neconditionata. Uneori numerologia asta e ochiul dracului, uitam sa numaram corect, ne place doar sa numaram, ne place placerea de a numara… mda… Hai ca ma duc sa beau o palinca mica, sa mai ascult ceva muzica de aia, underground, ha… si revin.

Este bine sa existe festivaluri, cum la fel de bine este sa existe si concerte de club. Fiecare are avantaje si dezavantaje. Minunat este ca o trupa sa cante peste tot unde este dorita si se si poate. Rockstadt mi se pare o idee faina, pentru ca, a pornit de la un concept de club, acum ofera si un festival si, dupa cum ma asteptam, se vor dezvolta si alte chestii faine pe felia asta Metal, pentru ca sunt oameni care fac cu drag ceea ce fac. La unele chestii rezonam, la altele, din contra. Dar ii apreciez si ii sustin in tot ceea ce fac. Artmania este o chestiune mai boema, cu savoarea si aroma ei, care va exista in Sibiu, atat timp cat vor veni si fondurile. Nu cred ca un asemenea festival s-
ar finanta de unul singur, desi, dupa 9 editii, asa ar fi frumos sa se intample. Si cam astea sunt festivalurile care conteaza in vara, de nisa, de la noi. Ca la anul vor fi mai multe, asa e. Am auzit si eu tot felul de scenarii, hai sa le vedem si in practica. Ca va fi ceva la Timisoara, ca se va reinventa Ost-ul, Ghostul, Rock The City… sunt doar ipoteze.

DBE-ul nu isi doreste sa aduca trupe care pot fi vazute facil in alta parte. Pentru asta exista festivaluri de muzica. Cu tot respectul pentru dorinta trupelor, in mare parte fiind vorba de trupe autohtone. Ca sa cante la DBE o trupa locala, trebuie sa se intample ceva special, ca sa aiba propria poveste (lansare de album, prima aparitie live…), nu doar un simplu concert. Pentru trupele de afara, este mai greu sa ajunga aici, pe cand trupele romanesti canta, de regula, in tot felul de cluburi, cand doresc. Nu e chiar asa de greu. De aceea si abundenta de trupe straine la DBE. Pentru mine nu e diferenta intre trupa straina sau locala. Nu exclud varianta cu trupe romanesti, dar niciuna nu a venit pana acum cu altceva decat cu dorinta de a canta la DBE, adica „sa punem de-o cantare”. Asa nu pot sa o fac. Am facut-o, de ex, cu DORDEDUH si SUNSET in the 12th HOUSE pentru ca exista ceva special, o premiera, un moment deosebit pentru trupe, pe care vroiau sa-l puna sub lumina reflectoarelor. Sau, proiectul lui Costin Chioreanu, prezentat atipic dar cu o amprenta unica si o savoare dark spectaculoasa, concerte unice, customizate specific pentru fiecare traire, nu doar inca un concert… care a cunoscut o alta infatisare la KruNatura… Sau, sub DonisArt, si-au lansat KISTVAEN sau INDIAN FALL albume noi. Asa da. La KISTVAEN l-am adus si pe „Nicu” sa bage cu al lui SHINING, dar si sa cante live piesa cu romanii. Cu siguranta ca si pe 3 octombrie voi fi la Bucuresti, sa-i vad live, inclusiv pe Lao, pentru ca evenimente de acest fel trebuie sustinute. Este vorba de lansarea noului album KISTVAEN, cu SHINING invitati speciali si HTETHTHEMETH, ca prieteni, chiar ca ar fi fain sa se stranga cateva sute de oameni. Cu siguranta mai multi ca la DBE, dar, dupa cum am spus, pentru mine numerele nu mai conteaza de mult, mult timp.

De aceea nu consider ca DBE este un festival, un loc unde se intalnesc trupe locale care pot sa cante pe aceeasi scena cu trupe straine, ca opening band sau ca headliner, in fata unui public care i-ar aprecia cu siguranta. La DBE nu exista opening band sau headliner, nu exista 20 de min pentru o trupa mica si o ora jumatate pentru o trupa mare… Pentru ca nu exista trupe mici sau trupe mari… exista doar artisti cunoscuti sau mai putin cunoscuti, care vin sa-
si exprime viziunile artistice unui public care doreste sa descopere sau sa revada lucruri care conteaza pentru ei. Ma refer la conceptul underground sau la trupe care inca respecta spiritual underground.

Mai mult, DBE este interesat si de alte arte, nu doar o suma de trupe care urca, canta si coboara de pe scena, printre munti de mici, bere si alte licori bahice. De asta la DBE am avut proiectii de filme, expozitii de toate felurile, after party-uri altfel… si da, si licori de toate felurile, ca nu mergem la slujba si nici la interviu pentru job. Atat ar mai trebui, sa ne comportam ca amishii, hah. De asta am spus tot timpul: vine cine simte, vrea si poate… sau poate, vrea si simte… sau vrea, simte si poate… sau sau sau…

Deci da, imi doresc sa fie tot timpul altceva. Ca mi-am amintit: AGALLOCH au venit de peste ocean sa sustina doar 2 concerte in Europa, si alea la Brasov si Bucuresti, pentru a sustine Kogaionon. Probabil ca stiti, John Haughm, vocalul AGALLOCH, s-a oferit sa faca artwork-ul ultimului numar printat Kogaionon.

ALCEST a asteptat momentul potrivit sa apara live si prima data a cantat live unde? In Romania, la Bucuresti. Acum este pe val si canta aproape nonstop pe toate continentele! LANTLOS a debutat, dar la Alba Iulia. Sunt evenimente importante care conteaza si de aceea ma incapatanez sa continui pe aceeasi linie.

Intorcandu-ma la vot, sa sintetizez: unii au votat trupe desfiintate (vot anulat), altii au cerut trupe care au mai fost pe la noi, dar neaduse de DonisArt in premiera (nu e ceea ce imi doresc)… iar altii au votat nume de trupe colosal de mari (ceea ce nu permite nici ca buget si nici ca statut). Mi-as fi dorit sa-i aduc pe EMPEROR, da, dar nu la DBE. Insa cred ca mi-ar placea mai degraba sa-i aduca un organizator profi, ca acesti norvegieni discuta de cifre cu multe zerouri si, pentru mine, cand vorbesti de zeci de mii de euro si de Black Metal, ceva parca se rupe instantaneu. Bravo lor ca primesc asemenea sume, probabil ca ii merita, doar ca mie mi se pare usor deplasat sa vorbesti de trupe de nisa, de dark, de intunecat, de adevaratul Black Metal norvegian si sa castigi pentru o ora de cantare cat castiga un om cu venituri medii in Romania intr-un an. Mdea, bravo lor! Dar e deja industrie, e business si eu ma retrag aici. Unde e business nu mai e placere, poate insa sa fie placerea de a face business… ferice de cei ce isi fac din placere un business, fara sa fie nevoiti sa faca tot felul de compromisuri. Pentru mine muzica nu a depasit statutul de hobby si nici nu cred ca mi-as dori sa devina un business. Atunci ceva s-ar rupe din mine si acel feeling de pur, de underground, de verticalitate interioara s-ar dilua, pana la disparitie. Sau poate nu. Insa nu am (inca) dispozitia de a accepta aceasta ipoteza.

Si ar mai fi voturile foarte interesante, valide, multe din trupe fiind deja luate in calcul pentru editia de anul viitor. Dar avem tot timpul sa decidem cine, ce si cum. Stiu ca vor fi trupe care au mai fost aici, dar si altele noi (Past meets Future). Personal, prefer sa fie mai condensate ca zile, cu mai putine trupe, care sa cante poate mai mult, sa nu fie doar un maraton chinuitor pentru toata lumea. Dar si alte activitati. Vom vedea ce va fi. Stiu doar ca sarbatoresc 20 de ani de la primul numar Kogaionon si am considerat ca ar fi frumos sa fac ceva in sensul asta. Nu-mi plac sarbatorile si sarbatoririle, dar aici e vorba de ceva ce nu a fost pus niciodata sub lumina reflectoarelor si nici de acum incolo nu voi mai promova nimic in aceasta directie. A fost doar un blitz care graviteaza in jurul numarului 20 (nu-mi plac mie numerele dar na) si are ca simbolistica o imagine frumoasa. Atat.

Despre ce va fi, vom vedea in lunile urmatoare. Multumiri pentru voturile date pana astazi! Campania mai dureaza pana la sfarsitul lunii, am vrut doar sa fac cateva mentiuni despre acest Quiz si tot contextul ce graviteaza in jurul renascutului DBE.

Sa ne (re)vedem sanatosi si cu un zambet, chiar si in coltul gurii, cand va fi sa fie! Toate frumoase si armonioase! Doru

PS. Unii spuneau ca DBE este pentru omuletii deschisi la si spre orice. Am vazut un viral care mi-a aratat ca a fi deschis inseamna altceva decat credeam eu. Asadar, „da, pentru energie”. WTF, pe Guta l-am vazut imbracat rockereste, urmeaza Delia? Sau sa-l apreciem pentru curaj? Eu zic pas. Voi?

http://xfactor.a1.ro/video/ionut-pitea-face-show-pe-scena-x-factor-cu-o-melodie-rock-extrem-de-alerta-id2052.html#

Comenteaza